"SJ på väg att spåra ur"

SJ:s prispolitik är på väg att spåra ur enligt reseföretaget Lulebuss.- Våra kunder betalar inte en resa upp till sex månader i förväg, säger Kjell Eriksson, ägare av Lulebuss och dotterbolaget R-Line i Luleå.

Researrangören Kjell Eriksson i Luleå tycker att SJ:s prispolitik har spårat ur.FOTO: Kurt Engström

Researrangören Kjell Eriksson i Luleå tycker att SJ:s prispolitik har spårat ur.FOTO: Kurt Engström

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2009-01-20 06:00
Kjell Eriksson anser att det blivit sämre sedan Rikstrafiken upphandlade tågtrafiken mellan södra Sverige och Norrland. Tidigare var Veolia entreprenör men sedan förra sommaren är det SJ som sköter tågtransporterna.
Veolia krävde inte betalning på resor som återförsäljarna inte fått betalt för.
Betala omgående
- SJ kräver av återförsäljare av tågresor betalar resorna omgående, när platserna reserveras. Kunderna betalar aldrig en resa så långt i förväg som upp till sex månader i förväg. Om vi ska betala resan i förskott innebär det ett betydande belopp.
Hur stora belopp?
- För en grupp på 50 personer handlar det om cirka 100 000 kronor.
Kjell Eriksson tar som exempel en av de traditionellt mest efterfrågade resorna.
- I år fyller vi endast en buss med resenärer till Jukkasjärvi och till Jokkmokks marknad. Det kan jämföras med de 16 bussar vi hade för några år sedan.
- Det skulle betyda, om jag hade 16 bussar i vinter till marknaden, att jag får ligga ute med 1,6 miljoner kronor innan jag ens har sålt en enda biljett.
Regler
Kjell Eriksson vill träffa representanter för SJ och Rikstrafiken.
- Jag föreslår att företrädare för SJ och Rikstrafiken kommer till Luleå för att lyssna på oss reseproducenter och vad vi har för uppfattning. Det kan ju ändå inte ligga i SJ:s intresse att konsekvenserna av företagets prispolitik innebär att grupper med tåg är på väg att försvinna.Med dagens situation är det ingen överdrift att påstå att prispolitiken är på väg att spåra ur.
Dag Rosander, presschef på SJ, berättar att de allra flesta köper "Just nu"-biljetter, det är bolagets billigaste.
- Fast oftast vill researrangörer göra en deal med ett bättre pris. Vi är naturligtvis intresserade av att sälja biljetter men villkoren har att göra med våra regler.
Kjell Eriksson har också påtalat saken för Jan-Erik Jaensson, vd för branschorganisationen Swedish Lapland.
NSD har vid upprepade tillfällen sökt Jan-Erik Jaensson för en kommentar, men inte lyckats nå honom.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om