Tryggve Bergman har blivit något av ansiktet utåt för Kalix löjrom. Och det efter hans idoga arbete som resulterade i att Kalix löjrom 2010 tilldelades EU:s ursprungsskydd. I dag är Tryggve 73 år och driver det egna företaget Tryggves Konsultbyrå. Bland annat arbetar han som rådgivare för fiskare samt ambassadör och utbildare i Stockholm och andra orter där produkten efterfrågas.
– Det är helt otroligt hur stort intresset för löjrommen är. Det tar verkligen aldrig slut, säger han.
För snart tre år sedan kontaktade Tryggve Junköfiskarna för att föreslå ett helt nytt koncept där rommen selekteras efter kornstorlek. Under löjfiskets första dagar är kornen små, oftast någonstans runt 0,8 milimeter. Under mitten av fisket är romkornen något större och under fiskets sista dagar kan de bli upp till 1,3 milimeter.
– Junköfiskarna nappade och vi tog fram tre olika burkar för de olika romstorlekarna. Det är lite olika koncistens på rommen också beroende på perioden, säger han.
Samtidigt tog man fram mindre portionsburkar som innehåller 30 gram rom.
– Det var faktiskt kunder som påtalade att det blir mycket svinn när de serverar rom på till exempel julbord. Människor öser på av rommen men så orkar de inte äta upp allt och kastar det som blir kvar. Det var då jag fick idén om portionsburkar, på så vis har restaurangen total koll på råvaruprocenten, säger Tryggve.
Under 2015 sålde Junköfiskarna 10 000 portionsburkar med löjrom. Under 2016 såldes det dubbla och rommen tog slut vid jul.
– Vi blev lite tagna på sängen där. Vi hade inte räknat med att så många skulle köpa de här burkarna. Var och varannan dag ringer folk och vill ha tag i fler. Därför utökar vi till 30 000 burkar i år.
Ett bra år får man mellan 80 och 100 ton Kalix löjrom totalt. Tryggve tror att den goda smaken och det faktum att det inte finns hur mycket rom som helst bidrar till den stora efterfrågan.
– Den säljs inte som cornflakes på mataffären utan finns i begränsad upplaga. Jag tror det är därför den känns så exklusiv, säger Tryggve Bergman.