Satsning på hjul
På onsdagen hölls konferensen "Med cykeln i centrum", i Luleå. Syftet med konferensen var att skapa intresse för satsningar på cykeltrafik till gagn för folkhälsan, miljön och trafiksäkerheten.- Cykelvägarna borde plogas bättre, säger Bettan Littorin, Luleå, som cyklar året runt.
Bettan Littorin, 57, cyklar hela året från hemmet på Björkskatan till Bergviksskolan där hon arbetar som idrottslärare. "Jag tycker att Luleå är en ganska bra cykelstad. Men plogningen har blivit sämre de senaste vintrarna", säger hon. foTO: Pär Bäckström
Foto: Pär Bäckström
- Jag tycker att Luleå är en ganska bra cykelstad. Men plogningen har blivit sämre de senaste vintrarna, säger hon.
Tror du att fler skulle cykla om snöröjningen förbättrades?
- Ja, ju bättre cykelvägarna är desto fler som cyklar.
Bäst på underhåll
Som NSD berättat tidigare i veckan ligger Norrbottenskommunerna Boden och Luleå bra till när det gäller cykelvägar vid en jämförelse mellan 17 kommuner i landet.
Boden är bäst när det gäller cykelvägar i förhållande till invånarantalet, med 4,12 meter cykelväg per invånare. Luleå ligger i topp när det gäller satsningen på nyanläggning, drift och underhåll av cykelvägarna. I den kommunala budgeten i residensstaden avsätts 175 kronor per invånare och år till den posten.
Men Cykelfrämjandet vill att mer ska satsas för att underlätta för cyklisterna och därmed öka antalet som väljer det miljömässigt hållbara och hälsobefrämjande fordonet cykel i stället för bil.
"Det är inte tillräckligt"
Onsdagens konferens arrangerades av Cykelfrämjandet i Norrbotten i samarbete med Trafikverket (före detta Vägverket) och Luleå kommun.
Bland föredragshållarna på konferensen fanns Pia Brändström, samordnare i cykelfrågor på Trafikverket region nord (som omfattar Norrbotten och Västerbotten) berättade vad som händer i Norrbotten på "cykelfronten".
Enligt henne är sammanlagt 110 miljoner kronor avsatta för olika objekt med gång- och cykelbanor samt cykelbanor längs det statliga vägnätet i Trafikverkets regionala plan för Norrbotten för perioden 2010 - 2021.
- Det är inte tillräckligt. Om man verkligen menar allvar med att prioritera hållbart resande så måste man satsa mer, säger Rolf Modigh, ordförande i Cykelfrämjandet Norrbotten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!