Sänkt hastighet ger ständiga förseningar

Efter en dryg vecka med sänkt hastighet för tågen på stambanan kan konstateras:– Det blev minst lika illa som befarat, säger Olle Tiderman, teknisk chef, Norrtåg.

Hastighetssänkningen är en "grov störning" i Norrtågs verksamhet.

Hastighetssänkningen är en "grov störning" i Norrtågs verksamhet.

Foto: Norrtåg

Luleå2014-01-28 15:56

Det var Trafikverket som beslutade om hastighetsnedsättningen. Anledningen var att det konstaterats att banan var i dåligt skick.

– Utfallet har varit blandat, men mer åt det negativa hållet, säger Jonas Westlund, som ansvarar för tidtabeller och banarbeten vid vid Trafikverket.

Det är på sträckan Bastuträsk – Boden (18 mil) som hastigheten sänkts. Godstrafiken får köra max 70 km/h, persontågen 90 km/h. Fram till mitten av januari fick vissa tåg köra 130 km/h på delar av sträckan.

"30 minuter försenat"

– Varje tåg blir cirka 30 minuter försenat. Det passerar 60 tåg per dygn på sträckan och det innebär 30 timmar mer total bantid. Det är, milt uttryckt, en svår störning såväl omloppsmässigt som kapacitetsmässigt. Dessutom blir det följdförseningar på sträckor gränsande till den hastighetssänkta, säger Olle Tiderman..

Ingen vet i dag hur långvarigt problemet blir. Enligt underhållsplanen ska rälsen på sträckan bytas ut 2015–2018. Sträckan är svår att underhålla eftersom den är trafikerad dygnet runt och det finns inga alternativa vägar att leda om trafiken på.

– Kanske kan underhållsarbetet starta tidigare. Men i dagsläget vet jag inte hur långvarigt det här kan bli, säger Jonas Westlund vid Trafikverket.

– Vi är mitt i en process, men det är ett svårlösligt problem. Att bygga Bothniabanan är nog det enda som verkligen löser det, säger Olle Tiderman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om