Den 22 maj kommer vägbygget efter Bensbyvägen att starta, något som beräknas vara färdig i oktober.
Samuel Ek, gruppledare för Kristdemokraterna i Luleå, säger att han och partiet ifrågasätter ombyggnationen.
– Det här är inget politiskt beslut, utan det här är en restaurering man gör av vägen, det är delegerat till tjänstemän. När man ska göra den här restaureringen så planerar man en försmalning. Ska vi verkligen göra vägar smalare när vi kommer att växa som kommun och kommer ha fler som kör? Det där är en ganska viktig del av infarten in till Luleå för de som kommer från Hällbacken, Dalbo och Bensbyn. Det är väldigt mycket olika trafik, ganska ofta långsamtgående fordon. Och att då ha det smalt hela vägen in, det är märkligt, säger han.
Att göra vägar i Luleå smalare menar han är ett pågående problem i kommunen, samt något som försämrar tillgängligheten för bilar.
– Delen som är från Kronan och ner till Lulsundet, den gjorde man om förra sommaren från en bred väg till en smal väg. Det här är egentligen bara att man förlänger den.
Han fortsätter:
– Jag vill ifrågasätta, ifall det nu ska gå mer tung trafik här framöver, varför ska man då göra vägen smal?, säger Samuel Ek som även ifrågasätter var den tunga trafiken väntas komma ifrån.
Enligt Patrik Ruumensaari, ansvarig för gatudriften på kommunens stadsbyggnadsförvaltning, kommer vägen göras något smalare. Men menar att det inte är någonting som kommer påverka trafikanterna.
– Den kommer smalnas av på vissa sträckor, där vi har en överbredd där man tar in och gör den lite ungefär som fortsättningen på Bensbyvägen ner mot den nya rondellen som vi har vid Lulsundsbadet. Så det kommer följa den standarden, men vi kommer ta bort onödig asfalt i kanten som inte behöver vara där, säger han.
– När man byggde de där vägarna en gång i tiden så byggde man onödigt brett. Vilket kostar att ta hand om och påverkar vattenavrinningen.
Vidare säger Ruumensaari att anledningen till att man nu stärker upp vägen grundar sig i en ny vägstandard som kom för många år sedan, något som inte är kopplat till industrialiseringen.
– Vi kommer styra trafiken till Luleå industripark och Hertsön efter Svartövägen, Hertsövägen och Uddebovägen. Det är en ologisk väg att ta via Bensbyvägen. Däremot är det en infartsväg till Luleå som vi behöver klassa upp till BK4, då gör vi de åtgärder som vi gör nu.