Kommunen har en pågående satsning på lärarförsörjningen under åren 2017-2019, som motsvarar totalt 30 miljoner kronor.
– Pengarna skulle inte gå till driften av skolan eller till elevpengen, utan användas till att pröva nya sätt för att rekrytera eller behålla personal, säger Carina Sammeli.
I fem projekt jobbas det med att få ner sjukskrivningar, locka tillbaka äldre till läraryrket, men också med marknadsföring som ovan nämnda pr-film.
– Vi behöver ett gott rykte om skolan och ge en positiv bild, så att både unga och även de i andra yrken ska lockas att bli lärare. Allt handlar om att skapa en mer attraktiv arbetsplats för lärare.
Varför måste ni samtidigt göra tuffa besparingar?– På grund av ökade kostnader. Men skolan i Luleå har aldrig haft så mycket pengar som nu.
Varför sänker ni då kravet på två utbildade fritidspedagoger på avdelningarna?– Vi klarar inte av att rekrytera tillräckligt många pedagoger, tyvärr. Det var inte en enda behörig sökande fritidspedagog det gångna året.
Varför minskar ni på läromedelsresurserna – pengar till material, verktyg, läroböcker med mera?– Gymnasiets verksamhetsansvariga har själva sagt att de kan sänka läromedelsbudgeten under 2019, men inte långsiktigt.
Lärarförbundet menar att undervisningen på de praktiska programmen blir för datorberoende.– Att sänka läromedelsbudgeten handlar om övergå till digitala verktyg, vilket även gäller på yrkesprogrammen. Sen kan man alltid diskutera om det är bättre att läsa ur en bok, än via dator. Det får forskningen utvärdera om 15 år, säger Carina Sammeli (S).