Sameby till attack mot Trafikverket

Renar dör eller plågas svårt helt i onödan vid tågrälsen. Det menar Carl-Johan Utsi från Sirges sameby som riktar skarp kritik mot Trafikverket.

ÅTALBART? Samerna riktar skarp kritik mot det viltstängsel som ska hindra renar från att nå banvallen.

ÅTALBART? Samerna riktar skarp kritik mot det viltstängsel som ska hindra renar från att nå banvallen.

Foto: Carl-Johan Utsi

Luleå2015-02-19 17:00

Det är flera olika saker som fått samerna att reagera så starkt att de nu går ut i ett pressmeddelande, underskrivet av Utsi och representanter från Svenska Samernas Riksförbund.

Det handlar om de renar som blir påkörda av tåg: ofta några enstaka – men ibland förvandlas flocken till rena slaktplatsen.

– Vår kritik handlar i första hand om det undermåliga underhållet av det så kallade viltstängslet, som blir som en kräftbur. Renarna kan stövla in där hur som helst och det krävs inte ens särskilda vinterförhållanden. Sedan tar de sig inte ut. Banan är hårt trafikerad så det dröjer inte länge innan det kommer ett tåg.

Samerna vill i första hand se en kraftig upprustning av viltstängslet.

– Det är extremt undermåligt. Att ha stängslet i det här skicket är förmodligen åtalbart. Men vi har hellre velat ha en dialog med Trafikverket, säger Utsi.

Men samernas kritik riktar sig lika hårt mot den information som ges – eller snarare inte ges – från Trafikverket.

Tidigare fick nämligen berörda renägare ett sms från Trafikverket när renar var uppe på banvallen eller när en olycka skett.

Den tjänsten upphörde vid årsskiftet, vilket väckt stor besvikelse.

– Och vi fick ingen som helst information om detta. Det skedde helt utan dialog, vilket känns som ett slag i magen. Jag har själv varit på möten där Trafikverket lovat att utöka tjänsten och göra den mer precis och avancerad. Och så händer det motsatta.

Bristen på information får tragiska konsekvenser, menar Carl-Johan Utsi.

– Vi vill ju ha så mycket kontroll som möjligt. Nu kan det ta lång tid för oss att veta om renar har skadats. Det kan innebära att de går i flera dygn och plågas svårt. De kanske dör av feber från såren eller blir levande ätna av rävar och andra djur.

Fredrik Rosendahl, enhetschef på Trafikverket i Luleå, säger:

– När det gäller viltstängslet längs järnväg har vi en underhållsskuld. Vi behöver utveckla egentligen allt som är kopplat till järnväg. Vi har större behov än vi har pengar. Stängsel körs sönder av skotrar och går sönder av snötryck. Vi måste ta det etappvis och backa och laga.

Vad säger du om kritiken angående sms:en?

– Tidigare gick det ut sms till renägarna så fort lokförarna såg något. Men vi fick återkommande problem, säkerhetsmässiga problem för människan. Vi hade fall när människor kommit till plats innan vår personal kom dit. Därför reviderade vi det och skickar nu sms först när avhjälpningen är klar. Det är en förskjutning i tid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!