Sagolik poesi söker efter sanningen

Naima Chahboun.

Naima Chahboun.

Foto: Kajsa Göransson

Luleå2019-08-22 06:00

Naima Chahbouns debut ”Okunskapens arkeologi” tilldelades Katapultpriset för bästa skönlitterära debut. Vid sidan av författandet är Chahboun verksam som kritiker och doktorand i statsvetenskap vid Stockholms universitet.

I ”Äpplen och päron” blir hon vän med Alice och dyker ner i det där kaninhålet till underlandet. Eller hon dyker ner i alla sagors land:

Hjärta? Det rimmar på ärta,

ropade prinsessan och dök

ner bland sängbolstren så

fjädrarna rök. Förresten

är våldtäkt en regel, inte ett

undantag. Och jag som trodde

att kärleken var naturlig, en

mjölktand för en blåtira. Det

här äpplet är fullt av mask,

jag menar skam.

Det är roligt. Chahboun besöker både ”Barnen i Bullerbyn” och pepparkakshuset i ”Hans och Greta” och går ifrån den klassiska poesin. ”Äpplen och päron” består av punktlistor, innehåller skiljetecken och har långa stycken utan radbrytning. Det är också bitvis politiskt:

Om du är hungrig, sa hon och sopade sulorna

över bordskanten, ner i sin kupade handflata,

kan du be vem som helst om bröd, utom

en bagare. Där har du kapitalismens problem.

Men diktsamlingen är också en sökning efter sanningen. Om den hittas? Det vet jag inte. Men jag vet att verket inte bara är roligt, utan likväl melankoliskt och sorgligt:

säg inget, än är det inte

försent, än finns det tid

att förlora

Snövit sover bara

i sitt skal av glas

väck henne inte, väck inte

den skönhet som sover

att det som tänker klart

också handlar rätt

jag håller fast vid den tanken

som vid en lögn

Ny bok

Naima Chahboun Äpplen och päron Norstedts
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om