Snöröjningen brukar vara ett hett samtalsämne, alla har sin åsikt.
I Luleå har vintervädret bjudit på några riktiga snöfall som testat vad stadens snösväng går för. Många har dock uppmärksammat att snöröjning och efterarbete gått snabbare än tidigare och det kan tillskrivas ett delvis nytt sätt att bli av med snön.
Maskinerna plogar upp vallar av snö och därefter kommer en snöslunga och lastbilar. Slungan kastar upp snön direkt på lastbilsflaket och lastbilen kan därefter köras till snötippen.
Inga upplag
- Plogar man så får man skjuta ihop i högar och refuger. Vi bestämde oss för att investera i en bra snöslunga som kostade en miljon och entreprenören har en. Om vi tömmer gatorna direkt så får vi inga upplag av snö. Det blir också fort "meter gata" rent. Vi vill ha "meter gata" färdigt så fort som möjligt. En villagata blir bortblåst på några minuter med en snöslunga och fem till sju lastbilar som åker iväg så fort de är fullastade, säger Patrik Ruumensaari.
Räcker det med två snöslungor i en stad av Luleås storlek?
- Två slungor räcker ganska bra, men snöslungor är sårbara.
Snöslungorna tömmer inte bara gator utan också trottoarer.
Det har inneburit att portar och infarter inte blir "igenplogade" som förr.
En annan aspekt är att trafiksäkerheten ökar.
- Det blir bra sikt och bredare gator.
Vinst på sikt
Det kan också bli en ekonomisk vinning för kommunen, i alla fall på sikt. Kommunen har kontrakt med en rad entreprenörer.
- Det kan bli färre arbetstimmar än när vi som tidigare bär omkring snön med traktor. Vi ska göra en ekonomisk jämförelse när allt är intrimmat, säger Patrik Ruumensaari.
Även om det återstår en del av vintern så har isrivarna redan varit runt på stadens gator. Underlaget har vårhyvlats där isrivarna tagit bort islagret som kan vara tjockt.
Fortare bart
Ju mindre is och snö på gatorna desto fortare blir det bart underlag när solen börjar värma.
På så sätt undviks också vårhalka.
Att slungorna har rensat trottoarerna medför också att de som promenerar kan gå just där och inte på gatorna.