Tusentals Luleåbor passerar dem dagligen. Ofta ligger krossat glas från lamporna på marken, ibland har klottrarna varit framme och det kan kännas direkt obehagligt. Det handlar om gång- och cykeltunnlarna i Luleå.
Nu tar kommunen tag i saken och utvecklar en tunnelstrategi.
Det beslutade tekniska nämnden den 20 november.
Totalt finns det 90 gång- och cykeltunnlar i Luleå kommun. Eftersom tanken med dem från början är att skapa en säker trafiksituation så är det också viktigt att de används.
Nu ska tjänstemännen på tekniska förvaltningen inventera alla tunnlar.
– Alla ska kartläggas och beskrivas. Det ska framgå hur de används och av vilka. Om det till exempel är mycket skolbarn som går där, säger Mikael Sundvall, sektionschef på Gata och trafik vid Luleå kommun.
De som används mest ska prioriteras.
– Det ska kännas tryggt och bekvämt att använda dem. Därför ska lamporna fungera och sikten in i dem ska inte heller vara skymd, säger Mikael Sundvall.
Lamporna får okrossbart glas, buskar och annat som skymmer sikten in tas bort.
Dessutom satsas det på konst.
– Det handlar om en sorts stora emaljplattor som vi kan klä in tunneln med. Då kan konstnärer bjudas in för utsmyckningen, säger Mikael Sundvall.
Plattorna har en yta som gör att det blir enkelt att sanera bort eventuellt klotter.
– Jag tycker att klottret minskat under de senaste åren. Vi har ju också strategin att alltid ta bort det så fort som möjligt.
Tekniska förvaltningen har tillsammans med fritidsförvaltningen och Luleå lokaltrafik ett pågående projekt där ungdomar får måla tunnlar med motiv som de själva planerat. Exempel finns på Porsön, Hertsön och Tuna. Enligt de rapporter som NSD tagit del av har de fått stå orörda från klotter.
Mikael Sundvall visar tunneln under Svartöleden vid Kronanbacken.
– Den är både lång och mörk. När det blir en ny cirkulationsplats 2017 blir det två vägbanor och stort ljusinsläpp, säger han.
Arbetet med tunnelstrategin sker i samverkan med kultur- och fritidsförvaltningen samt stadsbyggnadskontoret.
– Det är många som hör av sig till oss om tunnlarna. Cyklisterna om trafiksäkerheten och gångtrafikanterna om tryggheten. Vi mäter hur många cyklister som passerar tunnlar och vi räknar även gångtrafikanter, säger Mikael Sundvall.