Stadsbyggnadsnämnden har fått en första information från tjänstemännen om hur Södra hamnleden kan bli mindre av en barriär, med ett grönt promenadstråk längs vattnet och färre körfält för bilarna.
– Det handlar om att få till bättre flöden i trafiken. I det här förslaget har man identifierat utmaningarna, säger stadsbyggnadschefen Helén Wiklund Wårell.
Bussbolagen är bekymrade över konsekvenserna om Södra hamnleden får färre körfält, det finns en oro att tidtabellerna inte håller?
– Då finns tankar i det här förslaget om busskörfält. Det är jätteviktigt att vi har både lokalbussarna och länstrafiken med oss, deras input är jätteviktig, säger Helén Wiklund Wårell.
– Det är många som tycker kring hamnleden. Det är en fråga som väcker engagemang, konstaterar Helén Wiklund Wårell.
– Det här är en vision, det är inget färdigt förslag, betonar stadsbyggnadsnämndens ordförande Anja Johansson (S).
Två punkter som påverkar trafikflödet till och från centrumhalvön måste lösas. Bergnäsbron måste på sikt ersättas med en ny bro, mark för den nya bron finns reserverad uppströms.
– Den andra punkter är hur man får till en bättre lösning på trafikflödet till och från Kuststad och om det blir mer bostäder på sikt åt det där hållet, så måste man tänka till. Det är det absolut viktigaste att lösa, säger Anja Johansson.
I förslaget finns en rondell i korsningen Prästgatan-Södra hamnleden.
Nuvarande korsning Rådstugatan-Södra hamnleden kan förändras.
– Om det ska byggas mer då måste man göra om korsningen vid Circle K.
På den obebyggda tomten där Preem tidigare hade automatstation finns idén att bygga ett parkeringshus.
– Vi behöver bygga ett parkeringshus till, då finns det med som ett alternativ. Då måste man hitta lösningar till och från det, säger Anja Johansson.
– Allt det här ligger en bra bit in i framtiden, men man måste fundera på hur man ska lösa problemen.
Så att man inte bygger bort möjligheterna?
– Ja, svarar Anja Johansson.
Stadsbyggnadsnämnden ska diskutera Södra hamnleden mer ingående vid en workshop i februari.
När tas beslut om Södra hamnleden?
– Översiktsplanen kommer först och sedan utvecklingsplanen för centrum. De hänger ihop, det är en del i det. Det här är ett arbete som har pågått ett tag med utgångspunkt i de gamla dokumenten vi har, vision 2050, säger Anja Johansson.