Sedan i lördags är det Tågkompaniet som sköter trafiken på Norrtågs sträckor, vilket bland annat innebär resor mellan Kiruna och Luleå, och Luleå och Umeå. På måndagen gick de ut i full trafik.
LÄS MER: Tågkompaniet övertar Norrtåg
Kirunabon Jan-Olov Andersson har hälsat på sin dotter Liselott Forsberg i Luleå och står och väntar på 12.18-tåget norrut på måndagen. Han åker tåg fyra-fem gånger per år.
– Eljest brukar jag köra bil, säger han.
Han tycker det varit mycket problem med tågen senaste åren och hoppas att punktligheten blir bättre framöver. I vintras fick han exempelvis åka ersättningsbuss mellan Boden och Luleå.
– Det behövde bara vara 20 grader kallt så ställde de in tågen. Förr i tiden var det aldrig så. Och jag tycker det är så tokigt att de skyller på passagerarnas säkerhet. Det är väl klart att det kan inträffa saker som gör att det blir förseningar, men det är alltför ofta, säger Jan-Olov Andersson.
På Tågkompaniet är man lugn inför det nya uppdraget.
– Vi är övertygade om att vi ska klara av att tågen ska gå i rätt tid. Sedan är det alltid lite svåra förhållanden i övre Norrland. Det är långa sträckor, väglöst land, kallt. Det är lite kargare klimat. Men vi har opererat tidigare på övre Norrland. Vi kan det, säger Maria Cederberg, affärschef på Tågkompaniet.
Vad har ni för strategi?
– Om man börjar med vad det beror på att tågen är sena, så kan det vara fordonsrelaterat, något kring operatörerna planeringen eller infrastrukturen. Och just infrastrukturen står för den stora delen av förseningarna. Det är före lite spår, svårt att vända, fel på växlar. Det finns mycket sådant kring infrastrukturen. Men vi har avstämningar hela tiden, och ger förbättringspunkter till Trafikverket, säger hon.
Ett nytt verkstadsavtal där även nattarbete ingår och fler anställda som servar tågen, bland annat i Luleå, är en annan förändring som ska bidra till att tågen rullar i tid.
– Det handlar om att serva fordonen i god tid, säger Maria Cederberg.
– Sedan har vi något som kallas ständig förbättring med en helt ny ledarstruktur där vi har 100 förbättringsåtgärder per ledare och år. Som till exempel i går fick vi en liten försening från Luleå, det redde direkt ut vad det berodde på. Är det ett fel som upprepas eller är det ett enstaka fel? Vi fick klart för oss att det var ett enstaka fel.
Har ni någon speciell strategi vad gäller vintern?
– Vi håller på att jobba med vinterstrategin nu. Men vi känner oss väldigt komfortabla, säger Maria Cederberg.
Tågkompaniets tjänsteavtal gäller fram till december 2025. De hyr tåg från Norrtåg, som är beställare, men har själva hand om underhåll, städning, försäljning, prissättning och marknadsföring. Tågkompaniet har även 100 anställda i Umeå och ett 50-tal anställda i Ånge.
Dessutom har 23 nya lokförare och tågvärdar anställts i Luleå. De började arbeta i onsdags.
– Nästan alla är från Luleå, med något undantag. Det var många sökanden från olika orter men vi opererar i Norrland, vi vill gärna ha norrlänningar, säger Maria Cederberg.