Så ska sjöfarten stärkas

Nu investerar Luleå hamn 150 miljoner kronor i en ny bogserbåt. Enligt hamnchefen är det för att "stärka sjöfarten i hamnstaden Luleå".

Ny båt. Henrik Vuorinen, chef för Luleå hamn, påpekar att investeringen i en ny bogserbåt är nödvändig både av säkerhetsskäl och för att stärka sjöfarten i Luleå.

Ny båt. Henrik Vuorinen, chef för Luleå hamn, påpekar att investeringen i en ny bogserbåt är nödvändig både av säkerhetsskäl och för att stärka sjöfarten i Luleå.

Foto: Anna Isaksson

Luleå2017-08-24 14:21

I ett pressmeddelande uppger Henrik Vuorinen, chef för Luleå hamn, att den nya bogserbåten är en nödvändig investering som görs av säkerhetsskäl. Det krävs en starkare och mer manövrerbar bogserbår för de allra största lastfartygen som kommer till Luleå.

– Vi tror på regionens näringsliv och på Luleå som tillväxtmotor och då måste logisktiken fungera, säger Henrik Vuorinen i pressmeddelandet.

Bogserbåten har enligt uppgift en tydlig miljöprofil, då den är en så kallad elhybrid. Båten kan gå på batteri från Hamnen ut till Klubbviken och möta lastbåtarna utan utsläpp och motorbuller.

– Först när vi behöver extra kraft knäpper vi igång dieselmotorerna. Det ger oss betydande miljövinster, uppger Henrik Vuorinen.

Båten är upphandlad från ett varv i Spanien och ska enligt pressmeddelandet vara en av de starkaste bogserbåtarna i Sverige. Den är 36 meter lång, 13 meter bred och har mer än 8 000 hästkrafter.

Henrik Vuorinen hoppas att båten kan tas i bruk i Luleå skärgård i början av 2019.

Birgitta Ahlqvist är ordförande i Luleå hamns styrelse. Enligt henne är investeringen också ett steg på väg i förberedelserna för projektet Malmporten, då ännu större fartyg än i dag kan väntas till Luleå hamn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om