Så ska polisen bli bättre

Polisen ska bli snabbare och effektivare. Därför får PKC (Polisens kontaktcenter) ökade arbetsuppgifter. "Den kommer ta större del i utredningsprocessen", säger polismästare Pontus Fälldin.

Nya rutiner. Polisen ska börja hålla förhör direkt 	i samband med anmälan.

Nya rutiner. Polisen ska börja hålla förhör direkt i samband med anmälan.

Foto: Pär Bäckström

Luleå2015-09-29 09:01

Luleå

I november skickas PKC-personal från Region Nord på utbildning för delvis helt nya arbetsuppgifter.

– PKC ska få ett ökat uppdrag. Hur stort det blir och exakt i vilka delar vet vi inte efter. Det byggs efter hand, säger Pontus Fälldin, chef för den operativa enheten.

Men en sak som är klar är att PKC, som tar emot anmälningar från allmänheten, ska kunna börja utreda misstänkta brott på en gång.

I stället för att bara ta emot en anmälan och sedan skicka den vidare till berörd avdelning ska förhör kunna hållas direkt.

Pontus Fälldin ger ett fiktivt exempel:

– Tänk att en person kommer ut från Coop arena och märker att cykeln är stulen. Han ringer och anmäler det och säger att det till och med finns ett vittne. Då ska PKC kunna ringa det vittnet och fråga vad den personen verkligen har sett. Där ska PKC snabbt kunna avgöra om det är värt att utreda vidare eller om det är omöjligt. Säg att vittnet sett en känd person, då skickar PKC det direkt vidare till ledningscentralen, som i sin tur kan skicka ut det till polisbilarna.

I dag skickas anmälningarna vidare utan att bearbetas alls.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!