Så ska oseriösa säljare stoppas

Skojare inom telefonförsäljningsbranschen ska stoppas. Därför föreslås nu krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljning. Något som branschen varnar för kommer att slå stenhårt mot näringslivet.

Dyrt. Det kan bli kostsamt för callcenterföretagen om en ny lag går igenom som kräver skriftliga avtal vid telefonförsäljning.

Dyrt. Det kan bli kostsamt för callcenterföretagen om en ny lag går igenom som kräver skriftliga avtal vid telefonförsäljning.

Foto:

Luleå2015-06-26 16:57

Konsumentverket har under en tid drivit kravet på skriftliga avtal. Anledningen är att antalet anmälningar ökat från konsumenter som ansett sig blivit lurade av telefonförsäljare.

Det har lett till att en utredning lett fram till ett ett förslag. Detta kan bli en färdig lag den 1 juli nästa år.

Men nu varnar branschorganisationer för att förslaget är illa genomtänkt och kommer att slå hårt mot näringslivet – och dessutom misslyckas i försöken att stoppa skojare.

– Det kommer att kosta miljardbelopp. Dels i ökad administration – men även i uteblivna affärer, säger Tina Wahlroth, vd för Kontakta (tidigare Sveriges callcenterföreningen).

Callcenterföretagen är givetvis de som drabbas – men Wahlroth menar att problemet är betydligt större än så.

– Tidigare kunde du göra upp en affär under pågående samtal. Nu måste du lägga på luren och sedan ska ett avtal skickas ut till konsumenten, som i sin tur ska bekräftas och skickas tillbaka. Detta blir oerhört kostsamt administrativt.

– Dessutom har människor en tendens att att tänka "det där tar vi sen" när kontraktet kommer. Och så faller det i glömska. På så sätt uteblir många affärer.

Enligt Kontakta finns i dag 18 callcenterföretag i Norrbotten med totalt 514 anställda. Men enligt Tina Wahlroth kommer alla företag som sysslar med försäljning över telefonen att drabbas.

– Inte minst dagstidningar, som redan i dag har det kämpigt. Men även Röda Korset och Barncancerfonden inbegrips av förslaget.

Hon tror inte heller att lagförslaget skulle stoppa skojarna.

– Anmälningarna har ökat, men när man granskar anmälningarna ser man att tio företag står för 48 procent av anmälningarna. Det borde vara bättre att rikta in sig mot de tio företagen än att straffa en hel bransch.

För att ge ett exempel säger Wahlroth att Telia räknat på det nya lagförslaget och kommit fram till att det skulle kunna innebära en minskad telefonförsäljning på 30-35 procent.

– Och då säljer de för en miljard årligen. Det innebär flera hundra miljoner per år i minskade intäkter. Många tänker att det här bara gäller "de förbaskade telefontjänstbolagen", men det här är mycket större än så.

– Det här förslaget kanske låter som en bra idé när man hör om det, men sätter man sig in och räknar på det så är det ett horribelt förslag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!