Så ska Norrtåg klara vintern

Euromaints anläggning i Notviken ska se till att Norrtågs trafik fungerar bättre än förra vintern.

Gamla Notviksverkstaden - här ska Norrtågs tågset avisas och underhållas. Bland annat får Norrtåg möjlighet att svarva hjulen i och med att man skrivit avtal med Euromaint.

Gamla Notviksverkstaden - här ska Norrtågs tågset avisas och underhållas. Bland annat får Norrtåg möjlighet att svarva hjulen i och med att man skrivit avtal med Euromaint.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2013-12-05 14:04

Det är SVT:s Nordnytt som berättar att Norrtåg nu skrivit ett avtal med Euromaint för att avisning och underhåll av vagnar och lok ska kunna skötas på närmare håll.

Norrtåg hoppas att detta ska förbättra driftssäkerheten och förkorta underhållstiderna på de moderna tågen. Inte minst jämfört med förra vinterns kaos med inställda avgångar, där Norrtåg till sist tvingades ställa in all trafik mellan Luleå och Umeå.

– Det största dilemmat har varit att vi skickat ned fordonen till Tillberga utanför Västerås varenda gång vi haft problem med att hjulen blir slitna och måste svarvas. Nu får vi den här enheten i Luleå som kommer att göra avstånden och förhoppningsvis köerna kortare. Förra året hade vi en genomsnittstid på fem dygn på varje sådan här svarvning, säger Olle Tiderman, teknisk chef på Norrtåg, till Nordnytt.

Euromaint bygger ut hallen för att kunna ta emot Norrtågs långa tågset.

– Vår bild är att det kommer att bli avsevärt bättre den här vintern, men hur långt vi når, det vet vi inte, säger Olle Tiderman till Nordnytt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om