På begäran av Naturvårdsverket och länsstyrelsen har Luleå kommun tagit fram en åtgärdsplan för att komma till rätta med de höga halterna av kvävedioxid på centrumhalvön. Under de senaste åren har gränsvärdena överskridits ett flertal gången.
Nu har kommunen tagit från en plan. Den innebär mindre tillgänglighet i till Luleå för bilister. Men utökade möjligheter för cyklister och åka bussåkare.
– Många gånger kan det räcka med färre körfält, ytorna kan vara väldigt stora. Genom att minska på fälten så kan man skapa mer förutsättningar för de som går och cyklar, säger Per Andersson, projektledare miljökontoret.
– Trafiken skulle kunna flyta på hyggligt bra ändå.
Enligt förslaget är gator som kan få färre körfält Sandviksgatan, Skeppsbrogatan, Södra hamnleden och Rådstugatan.
– Rådstugatan har väldigt många filer för trafiken. Man skulle kanske klara sig på en fil där. Genom att bredda gång- och cykelvägen så skulle sträckan upplevas mer positiv, säger Per Andersson.
– Men det är en avvägning. I många fall kan trafiken då välja andra vägar så vi får problem på andra gator istället som blir större. Det här behöver man titta på.
Totalt är det 31 åtgärdspunkter med i förslaget. De är uppdelade i olika områden som trafik, beteendepåverkan och planering.
– Det finns inte någon som kan lösa alla saker. Men vi hoppas på många bäckar små för att klara miljökvalitetsnormerna, säger Per Andersson.
Har ni diskuterat en fortsatt stängd Smedjegata?
– I det förslag som finns nu finns det inte med.
Förslaget till åtgärdsplan ska nu ställas ut för samråd. Målet med åtgärdsplanen är att gränsvärdena för den giftiga kvävedioxiden ska vara normala 2020.