Så ska Luleå bli en bättre cykelstad

Luleå har för avsikt att bli en mycket bättre cykelstad, därför byggs nya cykelbanor och gamla rustas.

Linn Adolfsson, trafikingenjör Luleå kommun, är en av dem som ska få Luleåborna att ta cykeln istället för bilen.

Linn Adolfsson, trafikingenjör Luleå kommun, är en av dem som ska få Luleåborna att ta cykeln istället för bilen.

Foto: Elisabeth Hedman

LULEÅ2014-05-25 08:00

Målet är att öka andelen cykelresor nu och i framtiden och det finns mycket att göra.

– Tio procent av alla resor i Luleå görs med cykel, säger Linn Adolfsson, trafikingenjör på Luleå kommun.

För att öka cykelresandet, kommunen har som mål att fler resor ska göras med kollektivtrafik, cykel eller promenader, så ska det under 2014 tas fram en cykelplan

– I år gör vi många trafikåtgärder bland de befintliga gång- och cykelvägarna. Åtgärderna syftar till att öka trafiksäkerheten, framkomligheten och tillgängligheten till olika målpunkter och till övriga cykelnätet.

Kommunen har ambitionen att bli landets bästa cykelkommun.

– Det är dags att höja ambitionsnivån för Luleås cykeltrafik. Luleå ska bli bäst i Sverige och målet är att vi ska få priset som Årets cykelstad senast 2016, har Lenita Ericson, ordförande i tekniska nämnden, sagt.

Miljöpartiets Malene Jensen är en varm cykelanhängare.

– Det saknas en helhetssyn i Luleå. Det finns inga tydliga cykelvägar till två stora arbetsplatser, universitetet och sjukhuset. Man får cykla på gång - och cykelvägar och genom bostadsområden. Kommunen har jobbat med en vision men ska man prioritera cykel så måste man prioritera bort bilen, säger Malene Jensen.

Storgatan är stundtals en mix av cyklister och fotgängare.

– Centrum är ett sammelsurium. Jag har nog inte varit i en stad där så många cyklar på trottoaren. Man måste vara tydlig med att markera cykling för det blir problematiskt när man blandar cykel och gång.

Att cyklar tar mindre plats än bilar visar kommunens nya cykelställ, uppmaningen är ta cykeln i stället för bilen.

De är placerade på två bilparkeringar och rymmer totalt 20 cyklar. De står på Storgatan i höjd med Stadshuset samt på Kungsgatan i anslutning till korsningen med Storgatan. Det går enkelt att låsa fast cykeln i cykelstället samt att pumpa cykeldäcken i den pump som finns på där.

– De ska stå på bilparkeringar för att visa hur mycket plats en parkerad bil tar jämfört med cyklar. Det får plats tio cyklar där en bil står parkerad. Det är andra året som vi har dessa cykelställ, säger Linn Adolfsson.

I Cykelfrämjandets ranking över cykelvänliga kommuner i landet ligger Luleå på 21 plats i en jämförelse med 31 andra städer.

Luleås satsningar på gång och cykeltrafik 2014

Gårdsvägen

Gårdsvägen, mellan Björkskataleden och Porsöstråket, är en del av en viktig förbindelse mellan universitetsområdet och centrum. I sommar byggs en kantstensbunden gång- och cykelväg på sträckan för att öka trafiksäkerheten för cyklisterna.

Sunderbyvägen

Mellan Innimarksvägen och Folkhögskolevägen, anläggs en kantstensbunden gång- och cykelväg. P

Parallellvägen

Parallellvägen på Bergnäset ansluter till en cykelväg som byggs om sommaren 2014. Vägen grävs ur och får en ny förstärkning och busshållplatserna vid Granuddsvägen tas bort.

Hummergatan

En kantstensbunden gång- och cykelväg leder i nuläget ned från Klintbacken och övergår till målad gång och cykelväg längs Hummergatan. I sommar byggs en kantstensbunden gång och cykelväg för att minimera blandtrafiken.

Vänortsvägen

Vid cirkulationsplatsen mellan Porsögårdarna och Haparandavägen ligger en befintlig gång och cykelväg som idag är belagd med stenmjöl. I sommar asfalteras den på Haparandavägens västra sida.

Haparandavägen

Vi har byggt en ca 2 km lång separerad gång- och cykelväg längs Haparandavägen på sträckan mellan Björsbyn och lilla cirkulationsplatsen vid universitetet på Porsön. Vägen kommer att öka framkomligheten avsevärt för cyklister till och från området Rutvik/Björsbyn. Vi planerar att asfaltera gång och cykelvägen under sommaren 2014 eller 2015.

Hällbacksvägen

I takt med att det nya bostadsområdet på Hällbacken byggs ut så kommer vi i sommar att bygga kantstensbunden gång och cykelväg upp till och med etapp 3. Gång- och cykelvägen på Hällbacksvägen kommer att knyta ihop området med det befintliga gång- och cykelvägnätet till Björkskatan och vidare in till centrum.

Skeppsbrogatan

Gång och cykelbanan mellan Skomakargatan och Kungsgatan byggs i år.

Kårvägen

I samband med att gatan byggs om för nya va-ledningar får Kårvägen en kantstensbunden gång och cykelväg.

Svedjevägen

En separerat gång- och cykelväg byggs som länkar samman Hertsötorget med Hertsöstråket som är ett av Luleås huvudcykelstråk.

Kompanivägen

På Kompanivägen upp till de nya fastigheterna på Lulsundsberget byggs klart gång- och cykelvägen. Gång- och cykelvägen blir kantstensbunden och knyter samman Lulsundsberget med Kronan och centrum.

Källa: Luleå kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om