CEL-LTU, som blir den gängse förkortningen av centrumets namn, ska bli ett kompetenscenter med syfte att stödja entreprenöriella processer i samhället.
– Vårt fokus ligger på skolan, från förskolan till gymnasiet. Framförallt gäller det de lägre åldrarna. Vi ska arbeta med pedagoger och skolledare. Målet är att skolan ska bli mer meningsfull, ett ställe som alla barn ska vilja gå till, säger Mats Westerberg som är professor i entreprenörskap och föreståndare för centrumet.
Han förklarar att skolan kan skapa mer utveckling med mer entreprenöriell kompetens.
– Skolan ska träna eleverna för livet, se varje individ och skapa delaktighet. Eleverna ska bli personer som tar ansvar för sig själva och för andra. De ska lära känna sig själva och varandra och bli duktiga på att samarbeta.
Mats Westerberg ser framför sig ett samhälle där människor tänker mer kreativt och för utvecklingen framåt.
– Om barnens cykelväg till skolan är gropig kan de arbeta för att vägen ska bli bättre. De ska lära sig att det de gör betyder något och att de tillsammans kan förändra saker. De kan göra något när det inträffar en humanitär katastrof som den i Syrien. Barnen kan bli "görare" som påverkar samhället.
Mats Westerberg kritiserar den skola som tar ifrån barnen deras vilja att göra saker.
– Läraren och ledaren måste bjuda in eleverna, ta dem på allvar, se till att de växer och vågar göra mer. Skolkunskap är inte bara att klara prov. Tyvärr är många kvar i det tänket.
Han minns sin egen första tid i skolan. I lågstadiet lärde han sig läsa, skriva och räkna. I mellanstadiet lärde han sig så mycket mer tack vare en lärare som arbetade på ett annat sätt.
– Vi fick göra saker som var på riktigt, som att spela upp scener från franska revolutionen. Vi fick arbeta i projekt och läraren gav oss ansvar.
Han förklarar att entreprenöriellt lärande handlar om att med små medel skapa positiv förändring.
Den 8 september blir det en träff för 45 pedagoger från Luleåområdet som vill lära sig att arbeta mer entreprenöriellt.
Mats Westerberg berättar om stort intresse i bland annat Luleå, Älvsbyn och Skellefteå.
– Vi har också två doktorander som finansieras av Luleå kommun respektive Skellefteå kommun, säger han.
CEL-LTU fokuserar på Norrbotten och norra Västerbotten.
– I Boden har förskolan ett samarbete med äldreomsorgen. Barnen frågar de äldre om hur det var förr. De har också en hönsgård tillsammans, säger Mats Westerberg.