Så ska barn lära sig skapa förändring

På måndagen invigdes Centrum för entreprenöriellt lärande vid Luleå tekniska universitet. Visionen är att bli den mest respekterade aktören i Norden på området.

UTVECKLANDE. Prorektor Birgitta Bergvall-Kåreborn förklarar att Luleå tekniska universitet vill vara aktiv i utvecklingen av ett hållbart och attraktivt samhälle.

UTVECKLANDE. Prorektor Birgitta Bergvall-Kåreborn förklarar att Luleå tekniska universitet vill vara aktiv i utvecklingen av ett hållbart och attraktivt samhälle.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2014-08-25 18:15

CEL-LTU, som blir den gängse förkortningen av centrumets namn, ska bli ett kompetenscenter med syfte att stödja entreprenöriella processer i samhället.

– Vårt fokus ligger på skolan, från förskolan till gymnasiet. Framförallt gäller det de lägre åldrarna. Vi ska arbeta med pedagoger och skolledare. Målet är att skolan ska bli mer meningsfull, ett ställe som alla barn ska vilja gå till, säger Mats Westerberg som är professor i entreprenörskap och föreståndare för centrumet.

Han förklarar att skolan kan skapa mer utveckling med mer entreprenöriell kompetens.

– Skolan ska träna eleverna för livet, se varje individ och skapa delaktighet. Eleverna ska bli personer som tar ansvar för sig själva och för andra. De ska lära känna sig själva och varandra och bli duktiga på att samarbeta.

Mats Westerberg ser framför sig ett samhälle där människor tänker mer kreativt och för utvecklingen framåt.

– Om barnens cykelväg till skolan är gropig kan de arbeta för att vägen ska bli bättre. De ska lära sig att det de gör betyder något och att de tillsammans kan förändra saker. De kan göra något när det inträffar en humanitär katastrof som den i Syrien. Barnen kan bli "görare" som påverkar samhället.

Mats Westerberg kritiserar den skola som tar ifrån barnen deras vilja att göra saker.

– Läraren och ledaren måste bjuda in eleverna, ta dem på allvar, se till att de växer och vågar göra mer. Skolkunskap är inte bara att klara prov. Tyvärr är många kvar i det tänket.

Han minns sin egen första tid i skolan. I lågstadiet lärde han sig läsa, skriva och räkna. I mellanstadiet lärde han sig så mycket mer tack vare en lärare som arbetade på ett annat sätt.

– Vi fick göra saker som var på riktigt, som att spela upp scener från franska revolutionen. Vi fick arbeta i projekt och läraren gav oss ansvar.

Han förklarar att entreprenöriellt lärande handlar om att med små medel skapa positiv förändring.

Den 8 september blir det en träff för 45 pedagoger från Luleåområdet som vill lära sig att arbeta mer entreprenöriellt.

Mats Westerberg berättar om stort intresse i bland annat Luleå, Älvsbyn och Skellefteå.

– Vi har också två doktorander som finansieras av Luleå kommun respektive Skellefteå kommun, säger han.

CEL-LTU fokuserar på Norrbotten och norra Västerbotten.

– I Boden har förskolan ett samarbete med äldreomsorgen. Barnen frågar de äldre om hur det var förr. De har också en hönsgård tillsammans, säger Mats Westerberg.

Det här är CEL-LTU:

CEL-LTU omfattar forskning, utbildning och kompetensutveckling inom entreprenöriellt lärande.

Forskningen ska utveckla ny relevant kunskap i nära samarbete med regionala och nationella aktörer.

Utbildningen ska vara relevant och nyskapande utifrån den senaste forskningen och beprövade erfarenheter.

Kompetensutvecklingen ska utveckla ledare och medarbetare att bli kompetenta förändringsledare.

CEL-LTU ska bli en central aktör i regionala, nationella och internationella nätverk med fokus på entreprenöriellt lärande.

Ett laboratorium där individer och och grupper kan utveckla sina entreprenöriella förmågor ska byggas upp vid CEL-LTU.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om