Så ser det brutna avtalet mellan Länstrafiken och Nobina ut

Det finns inga ekonomiska krav i uppgörelsen mellan Länstrafiken och Nobina. Men vår granskning visar att det avtal som nu brutits innehåller en skrivelse som tydligt ger Länstrafiken rätt att säga upp det – utan risk för skadestånd.

Länstrafikens vd Mattias Bergdahl berättade om beslutet att bryta avtalet med Nobina vid en presskonferens förra veckan.

Länstrafikens vd Mattias Bergdahl berättade om beslutet att bryta avtalet med Nobina vid en presskonferens förra veckan.

Foto: Lars-Göran Norlin

Luleå2024-10-30 16:29

Det har stormat om busstrafiken i Sörbyarna, som bland annat omfattar skolskjutsar.

Vi har granskat upphandlingen för linjerna 220, 221 och 229, samt det avtal som Länstrafiken förra hösten skrev med Nobina.

Avtalet gällde från 19 augusti 2024. Grundersättningen i avtalet är dold på grund av sekretess, liksom andra uppgifter kring priser, organisation, miljö och kvalitet kopplat till affärsmässiga grunder för Nobina.

undefined
Ett 15-tal elever fanns i bussen när den körde av vägen på väg till skolan Nya Läroverket en morgon förra veckan.

Av avtalet framgår att Länstrafiken omedelbart har rätt att bryta avtalet om följande scenarier uppfylls:

  • Företaget får ekonomiska problem, exempelvis skatteskulder eller ansöker om rekonstruktion.
  • Trafiktillståndet dras in.
  • Inte kan visa att ställda krav kommer att uppfyllas vid trafikstarten.
  • Någon del av uppdraget utförs i strid mot lagstiftningen.
  • Företaget får omfattande anmärkningar av Transportstyrelsen.
  • Företaget uppvisar upprepade och dokumenterade brister som trots skriftliga varningar och/eller viten medfört en väsentligt sämre leverans än avtalade krav.
undefined
Ur avtalet mellan Länstrafiken och Nobina.
undefined
Ur avtalet mellan Länstrafiken och Nobina.

Enligt vad som tidigare framgått i NSD:s nyhetsrapportering skulle den sista punkten teoretiskt kunna ge Länstrafiken rätt att säga upp avtalet. Länstrafiken har tidigare angett att man i dialogen med Nobina delat ut varningar.

Både Nobina och Länstrafiken uppger dock att uppgörelsen är träffad utan att någon av parterna ställer några ekonomiska krav.

Länstrafikens vd Mattias Bergdahl vill inte kommentera hur avtalet är utformat eller om Länstrafiken anser att man har rätt att bryta avtalet utan risk för skadestånd.

– Vi har inte diskuterat några ekonomiska krav utan lösningen är träffad i samförstånd med målet att hitta en ny leverantör, säger han.

undefined
David Erixon, presschef vid Nobina.

– Vi är helt överens med Länstrafiken om att avsluta avtalet och detta mot bakgrund av olika förväntansbilder. Men jag kan vara tydlig med att vi inte har några ekonomiska krav, säger David Erixon, presschef vid Nobina.

Han uppger att den sista formuleringen i avtalet inte använts i förhandlingarna, givet att båda parterna varit överens.

– Den har inte varit aktuell för den formella processen i den här frågan. Vi har varit överens om att gå skilda vägar.

NSD har även begärt ut klagomål från resenärer på de tre linjerna från mitten av augusti till 24 oktober, totalt 164 anmälningar. Det gäller bland annat elever som blivit frånåkta, förseningar, olämpligt uppträdande från chaufförer och incidenter under färd.

– Vi är tacksamma för att få in kundsynpunkter. Sedan generellt sett, är det anmälningar av allvarligare karaktär ser vi naturligtvis mer allvarligt på dem, säger Mattias Bergdahl.

160 klagomål på drygt två månaders trafik, hur ser Nobina på det?

– Varje klagomål är ett för mycket. Vi vill ju ha in synpunkter från resenärer så att vi kan göra åtgärder, säger David Erixon.

undefined
Bussen som körde i diket på Bergnäset blev dödsstöten för avtalet mellan Länstrafiken och Nobina.

I avtalet framgår att Länstrafiken ställer tydliga krav på fordonens status och på personalens hälsa, uppträdande och utbildning. Länstrafiken kan tilldela företaget skriftliga varningar och viten vid avtalsbrott. Viten mellan 1000 kr och 5 000 kr per tillfälle kan utgå när avvikelser från avtalet sker (se faktaruta).

Har ni ålagt Nobina viten?

– Det har förekommit, ja, säger Mattias Bergdahl.

Hur många?

– Jag kan inte siffrorna exakt.

Kan det vara så att man som beställare vill hålla sig väl med de företag som inkommer med anbud och många gånger väljer att inte ta till vite?

– Så tänker inte vi. Avtal är till för att följas. Vi jobbar efter en modell där vi ser över kvalitén löpande.

Vite vid avvikelser

I avtalet mellan Länstrafiken och Nobina anges att vite bland annat kan utgå vid följande tillfällen:

När trafiken bedrivs med fordon som inte uppfyller kraven.

Vid ofullständiga fordons- och miljörapporter.

Vid utebliven reparation av karosskador.

Vid ej fungerande wifi.

För varje fel och avvikelse i förhållande till avtalet.

Om trafikföretaget inte löpande redovisar avvikelserapporter både dygnsvis och sammanställning månadsvis.

Om trafikföretaget inte svarar på inkommande kontakter från Länstrafikens kundservice, eller dröjer med återkoppling.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!