Så säkra är cykelvägarna i Luleå

Varje år omkommer i genomsnitt 24 cyklister i trafiken i Sverige.

På kartan markeras cykelstråken i färgskala efter hur säkra de är. Grönt är säkert, medan gula och röda markeringar innebär att cyklister bör vara mer uppmärksamma.

På kartan markeras cykelstråken i färgskala efter hur säkra de är. Grönt är säkert, medan gula och röda markeringar innebär att cyklister bör vara mer uppmärksamma.

Foto: NTF

LULEÅ2018-09-30 13:35

I ett försök att öka cyklandet och samtidigt verka för en ökad säker cykling har nu NTF kartlagt 108 cykelstråk i 21 kommuner. Luleå är en av de kommuner där cykelstråkens säkerhet har bedömts och resultaten är upplyftande.

Enligt NTF:s framtagna karta på Luleås cykelstråk är majoriteten av sträckorna säkra att cykla på. Detta markeras med att de anges i grönt på kartan. Några kortare sträckor är markerade med gult och innebär att cyklister bör iaktta mer försiktighet när man färdas där.

Värt att tänka på är dock att kartläggningen är gjord efter kommunens rekommenderade cykelstråk. Detta dels för att förhoppningen är att dessa nyframtagna kartor ska kunna hjälpa cyklister att välja den säkrare vägen när man ger sig ut och dels för att även kommunen ska kunna använda sig av kartorna i sin framtida planering för ökad säker cykling.

Inga sträckor i Luleå har rödmarkerats, men ett antal korsningar har fått röda markeringar för att visa att cyklister bör vara särskilt uppmärksamma när man korsar dessa. De enda sträckor som har markerats som gula på kartan är kortare sträckor i närheten av Örnäset. Detta då man cyklar på en gata utan vägren och hastighetsbegränsningen för motorfordon är satt till 50 km/tim. Även övergångstället vid Örnäsrondellen, där en cyklist blev påkörd under augustimånad, har fått en rödmarkering på NTF:s karta. NTF anmärker också på att man med stor sannolikhet skulle se mera rött på kartan om cykelstråk utöver de rekommenderade hade kartlagts.

Säkerhetsbedömningen i färger:

En passage blir: Grön (säker) om passagen är planskild eller om 85 procent av bilisterna passerar i maximalt 30 km/tim. Gul (delvis säker) om 85 procent av bilisterna passerar i maximalt 40 km/tim. Röd (osäker) om den inte uppfyller kriterierna som grön eller gul.

Sträckorna bedöms utifrån grad av separering från biltrafik, samt hastighetsgräns på bilvägen. Cykelbanor som är helt separerade från bilvägen med exempelvis ett räcke eller en gräsmatta är gröna vid alla hastigheter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om