Fyra parametrar i den svarta lådan som registrerar flygdata är inte kompatibla med övrig information. Det anser Haverikommissionen som i stället har räknat ut en annan tippvinkel, alltså i vilken vinkel planets nos har pekat.
Kommissionen undersöker nu om piloternas instrument visade korrekt information kring vilken vinkel planet färdades i. Den tippvinkel som FDR, den svarta lådan som registrerar flygdata, visar stämmer inte överens med den höga hastigheten. En hastighet som före kraschen översteg 500 knop trots att motoreffekten var nere på tomgång. En ny vinkelkurva har därför tagits fram med hjälp av befintlig fakta, som givarutslag och verklig hastighet.
Mycket talar för att piloternas instrument har visat att nosen på postplanet har pekat uppåt och att piloterna har trott att de har behövt kompensera genom att styra planet nedåt. De roderförändringar som är registrerade har framkallats manuellt, visar flygdatan.
En minut och 20 sekunder innan planet slog i marken i fjällen började varningssignaler ljuda.
Flygbanan avvek med ungefär 75 grader från den planerade.
Piloterna förstod vad som var på väg att hända och arbetade in i det sista för att rädda planet och sina egna liv.