Siffror som nyligen presenterades från etanolproducenten SEKAB pekade ut Norrbotten som ett dåligt län när det gäller bussåkning och förnybara drivmedel.
Här ökade busstrafiken med endast fyra procent jämfört med 21 procent i riket under perioden . När det gällde bussar med förnybart bränsle var siffran 14 procent i Norrbotten jämfört med 58 procent i hela landet.
Men Luleå är ett stort undantag, med en ökning av kollektivt åkande med 28,2 procent. Även bussar med förnybara drivmedel ökar mer i Luleå – där ökningen är 26 procent.
– Det här är något vi alla ska vara stolta över. Jag tror ökningen beror på två saker: dels att vi ökat tätheten och linjeutbudet, vilket är medvetna satsningar. Men jag tror också på en trend att vi börjar tänka mer på miljön, säger Karl-Johan Gramner.
Just debatten om dålig luft i centrum tror Gramner har fått många bilister att tänka till.
– Vi konkurerar gärna med bilarna. Däremot ser vi gärna att folk fortsätter att gå och cykla, säger han.