Så marknadsförs länet som hett turistmål

Exotiskt – men naturligt. Så marknadsförs Norrbotten utomlands. "Vår hemmablindhet är vår största fiende", säger Annika Fredriksson, vd för Swedish Lapland.

Annonser. Annika Fredriksson visar upp två annonser som publicerats i nis hade tyska resemagasin.

Annonser. Annika Fredriksson visar upp två annonser som publicerats i nis hade tyska resemagasin.

Foto: Kurt Engström

Luleå2015-01-13 08:00

Turismen i Norrbotten blir allt viktigare och räknas i dag som en av de viktigaste basnäringarna.

2010 omsatte besöksnäringen i länet 4,1 miljarder kronor. 2020 är det tänkt att den summan ska vara fördubblad – alltså 8,2 miljarder.

Vägen dit går bland annat via marknadsföring – med en begränsad budget.

– Det är vår utmaning. För få känner till den här regionens utbud, säger Annika Fredriksson.

Swedish Lapland är den organisation som fått i uppdraget att under just det samlingsnamnet göra Norrbotten till ett attraktivt resmål utomlands, trots hård konkurrens.

I första hand är siktet inställt på Tyskland och England, men även Österrike, Holland och Japan är viktiga länder.

– Asien över huvud taget är en tillväxtbransch, eftersom medelklassen där växer. Det vi söker är "den globala resenären". En resvan målgrupp som åker till olika världsdelar och som har mycket att jämföra med.

Marknadsföringen sker bland annat med annonser i nischade magasin.

Fredriksson visar två annonser. Den ena föreställande ett hundspann med texten "ArktischeFahrgemeinschaft", vilket betyder arktisk kollektivtrafik. Den andra annonsen visar upp en tjej som tar sitt dricksvatten direkt från en bäck. Där är testen "ArktischerGetränkespender". Alltså: arktisk drickmaskin.

Enligt Annika Fredriksson är det exakt det som turisterna lockas av: det naturliga, arktiska livet.

– Vi förstår inte själva hur fantastiskt de tycker att det är. När vi själva tycker att det är kallt, mört och jävligt tycker turisterna att det är paradiset. De som kommer hit får verkligen minnen för livet. Och det kan vara så enkla saker som pimpelfiske, att få hugga vet och att koka kaffe på en öppen eld i sträng kyla.

Ett annat sätt som länet får marknadsföring på är via resekataloger. Flera stora researrangörer i Tyskland har Swedish Lapland som ett resmål där de ordnar färdiga paketresor.

Annika Fredriksson visar upp några exempel, där en japansk katalog kanske är det roligaste, där sida efter sida presenterar resmål i Norrbotten.

Vad behöver Norrbotten för att turismen ska fortsätta att växa i samma takt?

– Fler entreprenörer och fler aktivitetsföretag. Det finns plats för betydligt fler gäster. Vi skulle även behöva fler boenden med hög standard. Fint boende på natursköna platser, det är exakt vad den globala resenären söker.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!