Så många skolor har mobilförbud i Luleå

Skapar den skärmstress eller bidrar till lärande? Norrbottens Media har kartlagt hur många grundskolor som förbjudit mobiltelefoner i skolan.

Två aspekter lyfts av lärare vi pratat med- mobbning på sociala medier och stress.

Två aspekter lyfts av lärare vi pratat med- mobbning på sociala medier och stress.

Foto: Erik Nylander/TT

Luleå2018-02-23 11:13

Vi frågade samtliga rektorer i Luleå via mejl om man har några bestämmelser kring mobiltelefonanvändande. Vi fick svar från 23 skolor av totalt 37 skolor. De flesta skolor har något typ av mobilförbud. En del skolor har förbud hela dagen och andra bara under lektionerna. En del skolor preciserar exakt var telefonerna ska förvaras som att de exempelvis ska lämnas in till läraren under skoldagens början och andra har mer löst formulerade regler. Björkskataskolan har formulerat regler kring själva användandet: "ingen tar bild på någon annan utan att fråga först". Sex rektorer svarade att de inte har något förbud. Dessa är: Mandaskola, Måttsundskolan, Kråkbergskolan, Porsöskolan, Svedjeskolan och Borgmästarskolan.

Montessoriskolan i Luleå är mobilfri under skoldagen, men högstadieeleverna ville ha en förändring och just nu pågår en "prövotid" där eleverna får ha mobilerna på rasterna. Cecilia Munter Brandén, rektor, säger att vuxenvärlden i mycket större utsträckning borde följa med barnen ut i den digitala världen för att vara med och hjälpa dem skapa normer och värderingar för hur man ska agera där.

Bör det finnas en lag som förbjuder mobiler i skolan?

– Det skulle kanske underlätta för oss om det fanns ett kollektivt beslut. Men det som är avgörande är att vi går tillsammans med barnen i den här världen som är lika viktig som den "riktiga". De flesta elever skulle må bättre av att inte ha sin mobil under skoldagen.

Mycket forskning pekar mot att mobiltelefonen gör oss stressade. Enligt Daniel J Levintin, forskare i neurovetenskap, frigörs stresshormoner när vi multitaskar och den kognitiva funktionen försämras. Kanske riskerar skrämstressen göra så att elever inte lär sig hur man lär sig. I en artikel i The Guardian beskriver han en negativ loop där hjärnan upplever en belöning när det inte är fokuserad utan söker stimulans. Men skolchefen på Luleå kommun, Maarit Enbuske, är negativ till en lag.

– Vi är på väg in i en digitaliserad värld och då känns det främmande att förbjuda mobiltelefoner i skolan. Min grundsyn är att vi fostrar barn och elever in i ett demokratiskt samhälle och utifrån de regler som finns där, och det kan man inte bara göra genom att förbjuda saker- vi måste uppfostra barnen i att hantera telefonen på rätt sätt, och samma att hantera internet. Få den där kompassen i sin egen tanke och sitt eget huvud.

Enligt en undersökning gjord av Novus år 2016 är de flesta elever mellan 10 och 15 år nöjda med ett totalförbud av telefoner i skolan. Studier visar också att förbud kan förbättra skolresultaten. En sådan gjordes på London school of economics som publicerades år 2015.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!