Händelsen utspelade sig i april 2022. En 79-årig kvinna får ett telefonsamtal från en man som säger att han ringer från hennes telekombolag, de har dragit för mycket pengar från hennes konto och hon nu skulle få tillbaka dem. Allt hon behövde göra var att godkänna på den gröna knappen på bankdosan.
Mannen säger att bolaget inte kan föra över alla pengar utan de behöver överföra mindre summor flera gånger, kvinnan ombeds återigen att trycka på den gröna knappen och så fortsätter det. När samtalet är färdigt har kvinnans konto tömts på över 174 000 kronor.
"Han verkade förtroendeingivande. Jag trodde ju på det han sa. Jag hade inte en tanke på att man kan bli lurad på det viset," säger den 79-åriga kvinnan till polisen.
I september 2021 får ett pensionärspar ett telefonsamtal under en utlandsresa. En man säger sig ringa från deras telekombolag, han säger att de upptäckt ett misstag, paret har inte fått sin seniorrabatt och nu skulle den betalas ut. Men först behöver han lite fler uppgifter, paret behövde logga in på sitt konto med bankdosan.
"Han fick mig att ta fram bankdosan och det förstår jag inte hur jag kunde göra, men han fick mig till det. Han fick mig att logga in flera gånger, han sa att det blev fel och att jag skulle göra det igen. När jag blev misstänksam sa han att det var bra, han fick mig att lita på honom," berättar kvinnan i polisförhör.
Mannen tömde parets konto på 60 000 kronor.
Nu åtalas en 27-årig man från Luleå för penningtvättsbrott. Enligt åklagaren Rickard Finnberg har 27-åringen upplåtit sitt konto till en okänd gärningsman som fört över pengar från de lurade personerna. Totalt rör det sig om 104.000 kronor. 27-åringen åtalas inte för bedrägerierna, det har inte gått att bevisa att det var han.
– Pengarna går direkt via de lurade till hans konto, i något fall studsar de via ett annat konto. Vem som lurat de här personerna vet vi inte, säger Rickard Finnberg.
Varför behöver de logga in så många gånger?
– Det är inte ovanligt att bedragare förmår de lurade att logga in för att ta lån också. Ofta vet de inte vad de gör för de är så duperade av bedragaren. Det är nog olika åtgärder som kräver inloggning skulle jag gissa, men i vart fall för att överföra pengarna.
– De är skickliga men inte ovanligt skickliga. Det här är ett typiskt bedrägeri och tyvärr ett massärende hos polisen, det här händer hela tiden.