I höstas fick Tony Järlström, marknadskonsult i Luleå, frågan om han kunde tänka sig att bli norra Sveriges delegat och ambassadör för Svensk-Spanska Handelskammaren i Barcelona. I dag fungerar han som en dörröppnare när svenska företag vill komma i kontakt med näringslivet i Barcelona och Katalonien.
– Vi vill bygga broar mellan Norrbotten och Barcelona för att skapa helt nya affärsförbindelser, säger Tony Järlström.
Katalonien är den snabbast växande regionen i Spanien. Man är världsledande inom telekommunikation, telemedicin, design och arkitektur, samt en av de starkast växande startup-regionerna i Europa. I fjol startade hela 23 000 nya företag i Katalonien.
– Det finns massor av områden där vi kan utvecklas tillsammans. De har ett genuint intresse för Norrbotten och att skapa affärskontakter här.
Enligt honom finns flera branscher där konkreta samarbeten snabbt kan komma igång.
– Vi kan utveckla nya affärsidéer och samarbeten kopplade till e-hälsa, hållbara städer, turism och big data. Eller varför inte kreativa näringar som dataspel, musik och film.
– Bilmärket Seat har dessutom sitt huvudkontor och innovationscenter utanför Barcelona. Toppen för samarbete när det gäller test av förarlösa bilar i kallt klimat.
Vad händer nu?
– Vi håller på att sätta ihop en förstudie tillsammans med Norrbottens Handelskammare och andra partners. Vi kommer också att arrangera nätverksmöten, bland annat via Compodiums nya Business Studio för digitala möten. Och så planerar vi affärsresor för norrbottniska företagare till Barcelona och vice versa, säger Tony Järlström.