Så kan flygskatten få effekt

Flyget till Thailand är 400 kronor dyrare per passagerare. Men vilken effekt får en svensk flygskatt på klimatet?

Flygskatten infördes den 1 april och spås enlig regeringens utredning bromsa flygets tillväxt.

Flygskatten infördes den 1 april och spås enlig regeringens utredning bromsa flygets tillväxt.

Foto: Kallestad, Gorm

Luleå2018-06-27 06:00

I maj drog flygbolaget Norwegian in två linjer till USA. Men om den nya skatten får fortsatt effekt på den ökande flygtrafiken är omtvistat. Ett av de främsta motargumenten är att få avstår från att flyga även om resan blir dyrare, men samtidigt kan även linjer som inte anses tillräckligt lönsamma flyttas till andra länder.

Flygskatten bidrar inte till minskade globala koldioxidutsläpp. Iallafall inte när det gäller resor inom Sverige eller till länder inom det Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet, EES. Det kommer en grupp forskare, varav en är Åsa Lindman från LTU, fram till i Konjunkturinstitutets årliga rapport "Miljö, ekonomi och politik". Flygbolagen inom EES omfattas redan av ett system med utsläppsrätter, EU ETS, och om flygningarna minskar i Sverige blir det utrymme för fler i andra länder inom EES, som inte omfattas av flygskatten.

Samtidigt kan klimateffekten minskas när det gäller flygresor till och från länder som Thailand eller USA utanför EES. Men bara om flygskatten faktiskt leder till färre flyg.

Forskarna drar också slutsatsen att en skatt per passagerare inte gör skillnad på vilket flygbränsle som används och att det vore bättre om det var obligatoriskt för alla flygbolag som trafikerar Sverige att genom utsläppsrätter kompensera även för höghöjdseffekter och eventuella koldioxidutsläpp utanför EU ETS.

Under årets fem första månader passerade nästan en halv miljon flygresenärer genom dörrarna på flygplatsen i Luleå. En ökning för sjunde året i rad, enligt Swedavias flygplatschef Ann-Christin Viklund.

Tittar man på flygpriserna den närmaste tiden går det att hitta en biljett tur och retur till Stockholm för ganska normala 800-1 500 kronor. Men den senaste tiden har något hänt.

– Fram till april var det hyggligt men sedan har vi sett en avmattning. Det syntes mest i maj att inrikestrafiken viker, men det är svårt att säga vad det beror på. Jag kan inte dra slutsatsen att det beror på flygskatten, säger Ann-Christin Viklund.

Utrikesresorna från Luleå har blivit färre de senaste åren, men det tror Ann-Christin Viklund beror på att linjer till Tromsö och Helsingfors lagts ner. Många resenärer väljer även bort ett tidigare populärt resmål.

– Chartertappet till Turkiet har man inte kunnat återhämta än, säger hon.

Den här texten är en del av vår artikelserie "Flygets pris", där vi granskar flyget och dess klimatpåverkan.

Så funkar flygskatten Så många reser med flyg

Den 1 april infördes flygskatt på kommersiella flygresor från svenska flygplatser. Flygbolagen betalar:

60 kronor per passagerare för resor med slutdestination inom Europa

250 kronor för resor till en annan världsdel inom ett avstånd av 6 000 kilometer från Arlanda

400 kronor om avståndet är längre än 6 000 kilometer

Luleå airport hade totalt 490 445 flygresenärer perioden januari-maj 2018. En ökning med 8,6 procent jämfört med samma period 2013.

På Kiruna airport hade resenärerna ökat med 12,8 procent, till 120 731 stycken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om