När coronapandemin slog till med full kraft i mitten av mars påverkades många företag. En av de branscher som tidigt fick en vikande marknad var sällanköpshandeln. Tobias Jönsson som är vd och delägare i äventyrsbutiken Hägglunds i Luleå minns tillbaka.
– Den oro som jag hade då var befogad, om man ser det så här i efterhand, säger han.
Det var i mitten av mars som coronapandemin slog till och kunderna plötsligt uteblev från butiken. I en intervju med Norr Media den 23 mars sa han:
"Förra torsdagen såg vi att försäljningen dippade ordentligt. Försäljningen har gått ner och vi ligger på ungefär en tredjedel av normal försäljning. Mars månad är, efter julhandeln, den viktigaste månaden för oss".
Men mars blev inte den värsta månaden utan det blev april.
– April var den värsta månaden jag upplevt. Vi tappade 55 procent av omsättningen. April är en ordentlig vintermånad då vi säljer mycket skidor till de som ska till fjällen. Allt det dog ut, säger Tobias Jönsson.
De följande månaderna förbättrades läget men fortfarande låg tappet på omkring 20 procent.
– Jag tror och hoppas att vi den här månaden nästan kommer att sälja som en normal juli månad. Vi kommer inte att öka men tappet kommer inte att vara så stort, säger han.
Under våren presenterade regeringen flera olika krispaket som bland annat, korttidspermittering och anstånd med betalning av arbetsgivaravgifter, preliminärskatt på lön och mervärdesskatt.
– För vår del tycker jag att de har varit bra och hjälpt oss mycket. Förutom att vi kortat öppettiderna har vi korttidspermitterat fem anställda och så har vi fått anstånd med arbetsgivaravgifter och skatter. Arbetsgivaravgifterna och skatterna ska betalas tillbaka, men vi hoppas få några normala månader först, säger Tobias Jönsson.
Vad har varit det största problemet under den här tiden?
– Det har varit likviditeten. Vi har inte fått in tillräckligt med pengar.
Hur löste ni det?
– Vi fick ett brygglån genom Almi. De har varit helt suveräna och utan dem hade vi inte löst det här. Vår vanliga bank hade ingen möjlighet att ställa upp, säger Tobias Jönsson.
Hur ser du på framtiden?
– Jag ser nog ganska ljust på framtiden. Jag tror att folk har förstått att om man ska ha butiker i närheten så måste man använda dem. Jag tror också att vi inte kommer att resa så mycket utomlands så det kanske främjar aktiviteter i närområdet, säger Tobias Jönsson.