Kommunstyrelsens arbetsutskott sade ja till förslaget från Luleå kommunföretag AB som innebär att Luleå hamn ska skaffa sig två nya dotterbolag. Det ena dotterbolaget ska användas till Framtidens hamn, som innebär stora investeringar i ny infrastruktur i hamnen; järnväg, allvädersterminaler och så kallade coils-hotell.
– Det som händer och pågår i hamnen just nu gör att vi behöver ha en viss beredskap för att kunna paketera och på sikt sälja delar av verksamheten i hamnen. Det ena handlar om nya Luleå hamn, alltså egentligen de behov vi fick reda på för två år sedan och vad som behövs för det. Där har vi nu en finansieringsprocess i gång kring hur ska finansiera det och vilka aktörer vi ska ha, säger kommunalrådet Carina Sammeli (S).
Sammeli syftar på de två RFI, request for information, som Luleå hamn gått ut med för att locka privata intressenter att investera i delar av infrastrukturen för hamnen. Kostnaderna för projektering av hamnen och geologiska undersökningar kommer att läggas i dotterbolaget.
– Då är det lättare att sälja det i ett bolag istället för att sälja dokument för dokument, säger Carina Sammeli.
Det andra dotterbolaget ska användas till delar av projekt Malmporten. Kommunen har skrivit ett markanvisningsavtal med LKAB som innebär att gruvbolaget kommer att få köpa viss mark och del av kajen.
– Bolaget för Malmporten tror jag kommer att användas först om några år, säger kommunalrådet Carina Sammeli.