Boven i dramat? Sensias konkurs.
– Läget blev väldigt bekymmersamt på vissa ställen. Stadsviken i Luleå, exempelvis. Och Cederkliniken i Piteå. Där blev det stora anstormningar. I kombination med att det var semestertider så blev det en riktig svacka under sommaren. Men från och med augusti så ser vi att det återhämtat sig bra, säger Eva-Lena Holmqvist, chef för division primärvård.
2012 besvarades 93 procent av alla telefonsamtal i snitt, 2013 hade det sjunkit till 91 procent.
"Tillfällig kris"
När det gäller rätten till ett läkarbesök inom sju dagar efter att man kontaktat hälsocentralen löste landstinget det i 94 procent av fallen 2012 och 92 procent under 2013.
– Det kan finnas fler faktorer än Sensias konkurs också. Men de är mer marginella, säger Eva-Lena Holmqvist.
I det stickprov som gjordes under december besvarade Norrfjärdens hälsocentral exempelvis bara 66 procent av telefonsamtalen.
– Det måste ha varit en tillfällig kris i sköterskebemanningen bara. Det ser bra ut månaden innan för dem.
Vissa centraler har dock svårt att lösa läkarbesöken. Älvsbyns HC och Laponia HC i Gällivare är två centraler som ligger kring 70 procent i statistiken.
– Jag vet att man i Älvsbyn gör allt man kan för att rekrytera läkare och även tar in stafettläkare när man får tag på dem. Personalen gör ett bra jobb och efter omständigheterna tycker jag det ser okej ut i Norrbotten, säger Eva-Lena Holmqvist.