Rustad inlandsbana kan ta över norsk godstrafik
60 miljoner kronor bör investeras i Inlandsbanan sträckan Arvidsjaur-Jokkmokk så att banan klarar 20 tons axellast. Tvärbanan ArvidsjaurJörn bör åter öppnas för godstrafik till en kostnad av 100 miljoner kronor.
I dag klarar sträckan Arvidsjaur-Jokkmokk endast 16 tons axellast och är därför bara öppen för trafik med lätta motorvagnar. Bandelen kan inte användas för godstrafik.
Genom att åter öppna Jörnbanan för godstrafik är det möjligt att flytta över 400 000 ton timmertransporter per år från landsväg. Det finns önskemål från näringslivet och kommunerna att återöppna banan.
Miljardinvestering
Totalt vill Inlandsbanan AB investera 1,8 miljarder kronor och har en vision att banan om tio år kan knyta ihop Nordnorge med Trondheims- och Osloområdet.
Den omfattande transittrafiken på E45 kan då överflyttas till järnväg. Inlandsbanan kan fullt upprustad också konkurrera om de Arctic Rail express-godståg som nu rullar på stambanan genom övre Norrland.
Högre hastighet
Persontågens hastighet kan höjas från 80 till 100 kilometer per timme och de gamla motorvagnarna byts ut mot moderna Itinotåg, typ Y31.
Finansieringen av Inlandsbanan sker efter omförhandling med staten genom en rullande treårsbudget, direkt i statsbudgeten via näringsdepartementet och utan inblandning av Banverket.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!