Rondellen modellen

Rondellerna i Luleå har minskat antalet krockar i korsningar dramatiskt. Det visar en ny rapport från tekniska förvaltningen.- Men alla har inte lärt sig hur man kör, säger Börje Nilsson, 67.

Foto:

LULEÅ2008-10-25 06:00
Förvaltningen konstaterar nöjt att antalet olyckor i vägkorsningar "har mer än halverats på tio år". Skälet är att man byggt så många rondeller.
- Det är jätteroligt. Det här är en känsla som vi haft, men nu har vi det svart på vitt, säger Göran Gabrielsson, gatuchef på Luleå kommun.
Bättre flyt
Luleåbon Börje Nilsson, som körde genom staden i går, var också mycket positiv. Han tycker att "trafiken flyter mycket bättre" med rondeller.
- Den enda nackdelen är väl att inte alla kan köra i dem. Jag är inte perfekt själv, och jag ser att jag inte är ensam.
Nathalie Rundqvist, 20, som kom till centrum med dottern Nova, åtta veckor, höll med.
- Det är bra att man minskar olyckorna, men jag tycker inte att Luleåborna kan köra bil. Jag blir ofta irriterad när jag kör i rondellerna.
I mitten av 1990-talet fanns endast ett fåtal rondeller i Luleå. På den tiden skedde cirka 50 krockar i korsningar varje år. I dag har kommunen byggt fler rondeller så att antalet ökat till över 30. Nu är antalet krockar cirka 25 per år.
- Det är mest slående på Hertsön. Där fanns oerhört olycksdrabbade korsningar på Avaviksvägen. Efter att vi byggde rondellerna har det inte varit någon olycka, säger Göran Gabrielsson.
Rapporten visar även att sex personer dött i korsningsolyckor de senaste fem åren. Under den tiden inträffade 163 olyckor i korsningar - bara två av dem i en rondell.
Göran Gabrielsson uppger att det finns planer på att bygga ytterligare rondeller, eller cirkulationsplatser, i Luleå. Men den intensiva utbyggnadstakt som har varit kommer att mattas av.
Favorit
- Ett ställe är Haparandavägen-Midgårdsvägen, där vi får långa köer ut på Bodenvägen och Haparandavägen. På Bensbyvägen blir det en rondell när villaområdet Kronanbacken ska byggas.
Själv har Gabrielsson en personlig favoritplats för en rondell: korsningen Svartöleden-Gammelstadsvägen, vid landstingshuset.
- Men det är mer ur en estetisk synpunkt. Korsningen fungerar ganska bra.
FAKTA Rondellutvecklingen
Så här många rondeller har tillkommit i Luleå - år för år.
År Antal cirkulationsplatser
1997 5
2001 8
2004 12
2005 21
2007 28
Källa: Rebecka Troéng, tekniska förvaltningen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om