Projektet har varit aktuellt ända sedan 1990-talet, men nu är alla markundersökningar, tillstånd och upphandlingar på plats.
Den nya rondellen kommer att placeras på den södra sidan av den gamla Gäddviksbron. Korsningen mellan länsväg 968 och 616 är inte särskilt olycksdrabbat, utan Trafikverket har andra motiv till mångmiljoninvesteringen.
Under ett dygn passerar i genomsnitt närmare 10 000 fordon förbi vägavsnittet. Det handlar om en av Norrbottens mest trafikerade vägar. Rusningstrafiken är som tätast på morgonen samt strax innan middagstid.
– Korsningen upplevs av många trafikanter som otydlig. Fördelen med en rondell är att den skapar ett bättre trafikflöde. Det innebär färre stopp, vilket i sin tur innebär lägre bränsleförbrukning, minskat buller samt minskade miljöutsläpp, förklarar projektledaren Gun-Marie Mårtensson.
Korsningen vid gamla Gäddviksbron innehåller i dag flera körfiler. Enligt Trafikverket kommer den nya rondellen inte innebära något större intrång på de angränsande privata fastigheterna. En privat väg som leder ned till Luleälven kommer dock att stängas och ersättas av en ny infart.
Totalentreprenaden sköts av Nåiden Infra AB. Kostnaden uppgår till 17 miljoner kronor. Byggtiden beräknas till 1,5 år. Den sista juni 2023 ska den nya rondellen stå klar.
Arbetet kommer också att medföra att gamla Gäddviksbron hålls stängd för all fordonstrafik mellan den 4 juli-23 september i år, men under den tiden kommer gång- och cykelbanor att hållas öppna.
Vägbygget kommer att innebära att framkomligheten periodvis begränsa på grund av avstängda körfält och nedsatt hastigheter, men enligt Trafikverkets projektledare Gun-Marie Mårtensson kommer Älvbrovägen (länsväg 968) samt Bälingevägen (länsväg 616) att hållas öppen för trafik under hela byggtiden.
I projektet ingår också att bygga ut en pendelparkering på den norra sidan av Bälingevägen. Den kommer att omfatta sex parkeringsplatser, varav en som blir handikappanpassad.
Investeringen omfattar också cykelbanor, men de sträcker sig bara 100-talet meter från korsningen i riktning mot Bergnäset. Avsikten är att cykelbanorna ska senare förlängas mot Bergnäset, men ännu återstår att lösa markfrågan och fördelningen av kostnaderna med Luleå kommun.