– Det är inte ett riskfritt uppdrag, man måste vara på tå. Branden och röken är en risk i sig, men värst är risken för kollisioner i luften nu när det blir mer och mer flyg i luften, säger Björn Persson, stf skvadronchef i Luleå.
Det är två så kallade Superpumor med besättningar som har skickats till Västmanland för att hjälpa till med brandbekämpningen. En del av dem har värdefull erfarenhet från branden i Bodträskfors 2006.
Den första flög ned till Västerås, som är bas för operationerna, i fredags. Den andra anslöt på måndagen.
Problemet för de ansvariga för försvarets helikopterverksamhet är att hålla besättningarna fulltaliga.
– Det är semestertider. Många avbryter sin semester för att komma in och hjälpa till. Men har man utlandsresor bokade med familjen så är det ju svårt att plötsligt hoppa in och jobba, säger Björn Persson.
Någon semester är inte brandbekämpningen heller.
– Det är ett tufft jobb. Dom vill utnyttja dagsljuset maximalt och gör bara paus för tankning då de samtidigt ser till att få i sig mat. Dom är i luften 10-12 timmar per dag, säger Björn Persson.
På tisdagen anslöt två italienska brandbekämpningsflyg, fransk hjälp lär också vara på väg. Det blir alltså mer och mer flygtrafik över brandområdet.
– Försvaret har även satt in en luftfartssamordnare från helikopterflottiljen för att undvika flygolyckor, säger Björn Persson.
Besättningarna från Luleå tillhör organisatoriskt Helikopterflottiljen i Linköping. Men Första helikopterskvadronen har F21 som sin hemmabas.
– Vi har även ett kompani brandsoldater som tillhör F21 men är lokaliserade till Uppsala. Dom är nu i Ängelsberg och hjälper till med släckningen, säger Louise Levin, informationschef vid F21.