Dirk Hagenbuch, som driver vildmarksbyn Solberget i Nattavaara utanför Gällivare, säger att det finns stora brister i Vys informationshantering.
– Att de skickar ut sms och att det finns information på hemsidan stämmer inte. Jag hade en gäst inbokad från Nattavaara till Stockholm på tåg 93 den första september. Men det kom inte tåg och det kom inget sms. Hon stod på stationen utan att få veta något. När hon ringde kundtjänst fick hon veta att tåget inte kommer och att de inte kunde hjälpa henne. Hon skulle ringa klockan 07 nästa dag för att boka nytt tåg, säger Dirk Hagenbuch.
Gästen följde med tillbaka till Solberget och bokade plats på tåget nästa dag.
– Sedan kom ett sms om att tåget var ersatt med buss. Vi ringde kundtjänst och trippelkollade om bussen skulle gå via Nattavaara och fick som svar "ja".
Gästen stod där till klockan 18.45 men ingen buss kom och Dirk Hagenbuch säger att det försvann information om bussen från anslagstavlan i Nattavaara vid 16.30 tiden.
– Vi ringde kundtjänst minst tio gånger och fick hela tiden information att det är för många som ringer och att vi skulle ringa senare. På Vys hemsida stod det att man skulle kontakt kundtjänst vid frågor men det gick ju inte att ringa.
Tåget kom strax före 19 och gästen fick information om att alla tåg skulle gå som planerat från Boden. Men i Luleå kom beskedet att inga tåg skulle gå eftersom det inte fanns några tåg eftersom det inte fanns någon städpersonal eller personal som kunde arbeta på tåget.
– Hon blev hänvisad att ringa kundtjänst klockan 07 nästa dag. Förbindelsen skulle dock gå till Stockholm en och en halv timme innan. Borde det inte finnas en kundtjänst som hjälper människor även kvällstid?
Dirk Hagenbuch säger att vissa förseningar man inte tågbolaget rå för men att resenärer inte får information är under all kritik.
– Det är så ansvarslöst. Man kan inte lämna människor mitt i skogen, det är bedrövligt. Man känner sig maktlös.
En annan resenär, Daniel (vill inte framstå med namn), har liknande erfarenhet av samma tågbolag. Han och andra medpassagerare försökte nå Vys kundtjänst i flera timmar utan att lyckas.
– Det gick inte att få kontakt med Vy. De har två urspårningar och människor behöver hjälp. Men då går kundservice hem klockan 18. Var är logiken i det, säger han.