Rektorer i klasserna ska lyfta resultaten

Under de senaste åren har rektorerna fått en allt tuffare tillvaro. Omsättningen är hög och det administrativa arbetet växer. Efter två år i kommunal tjänst hoppade Catharina Nordsjön av. Pressen blev för hård.

TAR ÖVER. Rektorn Peter Ohlsson och vd:n Magnus Selberg ska lyfta en del av det adminstrativa arbetet från rektorerna Carina Henriksson och Catharina Nordsjön. På det viset hoppas de höja eleverna reslutat. De tror att det är en metod som även den kommunala skolan skulle kunna testa.

TAR ÖVER. Rektorn Peter Ohlsson och vd:n Magnus Selberg ska lyfta en del av det adminstrativa arbetet från rektorerna Carina Henriksson och Catharina Nordsjön. På det viset hoppas de höja eleverna reslutat. De tror att det är en metod som även den kommunala skolan skulle kunna testa.

Foto: Göran Ström

LULEÅ2015-08-22 15:14

Det senaste året har debatten om skolan handlat mycket om underbetalda lärare och omotiverade elever när resultaten i skolan viker. Men forskning visar att rektorernas roll är minst lika viktig om eleverna ska lyckas i skolan.

Och under de senaste åren har det varit en stor omsättning på rektorer på Luleå skolor. Catharina Nordsjön var en av dem som hoppade av, efter två år som rektor på Furuparksskolan.

– Det var inte vad jag hade trott att det skulle innebära. Jag satt med så mycket administrativa saker, kommunmöten, ekonomi och lokalfrågor att jag aldrig hann ut i verksamheten, säger hon.

– Jag löste bara akuta situationer.

Idag har hon fått en nyinrättad tjänst som rektor på friskolan Nya läroverket. Där har skolan valt att lyfta mycket av administrationen från sina två rektorer. Hon och kollegan Carina Henriksson ska nu tillbringa mer tid ute i klassrummen.

– Forskningen säger att skolor som har en pedagogisk rektor når högre resultat. Alla undersökningar, som Pisa, har kommit fram till att ledarskapet har en väldigt stor inverkan, säger Catharina Nordsjön.

– Bra resultat får man av bra relationer, både till elever och lärare. Elever känner att vi bryr oss för att de ser oss varje dag. Jag kan känna av hur det är i klassen och på skolan, säger Carina Henriksson.

Tanken är att de inte ska delta i själva undervisningen utan bara finnas med. Dessutom ska eleverna samlas för bland annat värdegrundssamtal emellanåt. Allt detta har för Catharina Nordsjön varit omöjligt tidigare.

– Jag slutade i kommunen för två år sedan och när jag pratar med mina gamla kollegor säger de att nästa ingen är kvar. Ofta blir det ett eller två år på en skola och sedan hamnar man någon annanstans på grund av omorganisation för att någon slutar. Ofta är det en ny rektor varje eller vartannat år.

Catharina Nordsjön menar att en liknande åtgärd som på Nya läroverket även är möjlig inom den kommunala skolan.

– Det kärvs bara en omorganisation. Just nu har man lagt kommunala rektorer som administratörer. De sitter inne på kontor. De är personalchefer, ekonomiansvariga, lokalansvariga och så vidare, säger hon.

Magnus Selberg, vd på Nya läroverket, kommer får ta över mer av administrationen. Han menar att rektorernas situation hamnat i skymundan när den svenska skolkrisen debatterats. Istället har allt fokus riktats mot lärarna.

– Svenska skolresultat sjunker. Det är ett problem, vi måste göra något. Sen hamnar allt fokus på lärarna. Det är rätt, för de ska ha rätt förutsättningar. Men rektorerna glöms bort, åtminstone medialt, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om