Lennarts Foss är inte bara styrelseordförande i Norrbottens media utan även koncernchef för NTM-koncernen, som äger Norrbottens media och är en av Sveriges största mediekoncerner. Han verkade nöjd efter tisdagens bolagsstämma och styrelsemöte i Norrbottens media.
- Efter lågkonjunkturen har det vänt uppåt. Det ser man inte minst på platsannonserna som är en bra konjunkturmätare. Även om vi inte är uppe på 2007 och 2008 års nivåer så går det åt rätt håll, säger han.
"Ackumulerade vinster"
Det blev en vinst på 31,6 miljoner kronor för Norrbottens media 2010. Föregående år blev det ingen utdelning till ägarna men nu får de desto mer: 40 miljoner kronor. Det innebär att NT kan stoppa 20 miljoner i sin kassakista medan minoritetsägarna, det Socialdemokratiska partiet i Norrbotten genom Valrossen samt Piteå-Tidningen, får tio miljoner vardera.
Varför är utdelningen till ägarna större än bolagets vinst?
- Det gör vi för att ägarna har så mycket pengar bundna i verksamheten. Det är ackumulerade vinster och det är rimligt att ägarna får del av dem. Norrbottens media har ändå en soliditet på 46 procent och är ett urstarkt bolag, säger Lennart Foss.
"Konkurrensen är stenhård"
Även om siffrorna pekar åt rätt håll och ägarna har fått en rekordstor utdelning så finns det svårigheter, enligt Lennart Foss.
- Konkurrensen i branschen är stenhård. Vi måste hela tiden effektivisera och spara. Två tredjedelar av våra intäkter kommer från annonserna och det är många aktörer som slåss om annonsörerna. Men vi ligger långt framme när det gäller satsningen även på andra kanaler än de abonnerade tidningarna - gratistidningar, webb, tv-kanaler och radiokanaler. Vi gör det mer än något annat medieföretag i landsorten. Det gör att vi står väl rustade inför framtiden, säger han.
NSD fick 16,8 miljoner kronor i statligt presstöd för 2010 och har beviljats presstöd även för 2011.
- Det presstödet ska användas unikt för NSD, helt i enlighet med presstödsnämndens villkor, slår Lennart Foss fast.