Norrbottens tågresenärer har tvingats lära sig acceptera förseningar. Men nu är tågen flera månader försenade. Till och med de mest tålmodiga resenärerna borde ha fått nog och valt andra transportmedel. Vi talar om Norrtågs (se faktaruta) planerade satsning i Norrbotten. Enligt planerna skulle trafiken ha kommit i gång i december. Sprillans nya och bekväma tåg skulle komplettera den befintliga tågtrafiken med två dubbelturer per dag mellan Umeå och Luleå och två dubbelturer per dag mellan Luleå och Kiruna (under delar av året skulle turerna till Kiruna förlängas till Narvik).
Sjukresor och arbetspendling
Norrtågs trafik skulle bland annat underlätta sjukresorna från Kiruna till Gällivare och Sunderbyn. Det skulle också göra det möjligt att arbetspendla mellan Luleå och Umeå samt Luleå och Malmfälten. Men trots att vi nu är inne i april har ännu har inte ett enda tåg med passagerare körts. Orsaken är problem med signalsystemet. De nya högmoderna tågen är försedda med det nya europeiska standardsystemet ERTMS medan det norrbottniska bannätet arbetar med det gamla ATC-systemet. Avläsningen av spårsignalerna är för känslig och det kan leda till att tåget stannar fast det inte finns något hinder på banan och ju kallare det är desto mer frekvent är problemet.
Norrtåg ägs gemensamt av länstrafikbolagen i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland. För finansieringen står de fyra länens landsting och staten.
"En säkerhetsfråga"
Leif Hjalmarsson (S), ordförande i Länstrafiken Norrbotten, är ersättare i Norrtågs styrelse. Han medger att det är frustrerande att trafiken inte har kommit i gång ännu.
- Men vi är tvingade att vänta. Vi kan inte köra i gång förrän de tekniska problemen är helt lösta. Det är ju en säkerhetsfråga, säger han.
Leif Hjalmarsson berättar att det jobbas intensivt för att lösa de tekniska problemen.
Signalsystemet i järnvägen är Trafikverkets ansvar. På Botniabanan, som är försedd med det nya ERTMS-systemet, fungerar Norrtågs tåg utan problem. Om man tvingas byta signalsystem för hela det norrbottniska järnvägsnätet kan det ta ytterligare flera månader och medföra stora kostnader.
- Vi hoppas förstås att det här ska gå att lösa så snabbt och enkelt som möjligt. Problemet är att vi inte har fått några besked om hur länge det kommer att ta. Men vi hoppas åtminstone komma i gång innan hösten, säger Leif Hjalmarsson.
Nya tåg
Nya tåg är inköpta för nästan en miljard kronor. Tågen hyrs av beställaren Norrtåg men ägs av AB Transitio, ett offentligt ägt samverkansorgan som köper och förvaltar lok och vagnar för regional järnvägstrafik åt svenska trafikhuvudmän.
Måste skattebetalarna stå för hyran som Norrtåg betalar för de här tågen trots att de bara står stilla?
- Nej, så enkelt är det inte. Norrtåg betalar ingen hyra så länge vi inte officiellt har tagit emot och godkänt dem. Hittills har vi bara tagit emot fyra av tågen och för dem betalar vi hyra. Men vi kommer inte att ta emot fler förrän det här fungerar och trafiken kan starta, säger Leif Hjalmarsson.