"Det är en dröm som gått i uppfyllelse"

Studentconsulting invests omsättning har ökat dramatiskt under de senaste två åren och ligger nu på 1,65 miljarder kronor. Tobias Lindfors berättar om koncernens arbete, drömmen som blev verklighet och planer inför framtiden.

Viktoria Lundström, Tobias Lindfors och Therese Vikenback från Studentconsulting.

Viktoria Lundström, Tobias Lindfors och Therese Vikenback från Studentconsulting.

Foto: Sanna Orneklint

Luleå2023-01-20 10:03

Studentconsulting bemanning och rekrytering startades 1997 i Luleå, där bolaget har sitt huvudkontor, av tre studenter. En av dem var Tobias Lindfors, bolagets vd och huvudägare. I början var det mestadels studenter som arbetade där, men med tiden har medarbetarna breddats till att innefatta studenter, akademiker och yrkesutbildade med en mängd olika utbildningar.

Första året som aktiebolag 1999 uppgick omsättningen till 0,9 miljoner kronor och den har ökat under årens lopp. De senaste två åren har omsättningen ökat med en halv miljard, från 900 miljoner till 1,4 miljarder kronor. Omsättningen i koncernen (med Pite havsbad groups sex hotell inräknade) ligger på 1,65 miljarder, vilket är en ökning med 23 procent det senaste året. År 2022 var därmed det mest framgångsrika året sedan starten 1997.

– Jag är otroligt stolt över att vi under en tuff omvärldsperiod de senaste två åren, med coronapandemin, inflation och lågkonjunktur, har vuxit med sammanlagt en halv miljard. Det är otroligt. Hela koncernen omsätter nu 1,65 miljarder, säger Tobias Lindfors, grundare av och koncern-vd för Studentconsulting.

De är Norrbottens tredje största arbetsgivare, med 54 kontor i Sverige, Norge och Danmark. Det senaste året har Studentconsulting bemanning och rekrytering tillsatt 20 185 jobb. Framgången har genererat ett antal priser och utnämningar. De har blivit utsedda till gasellföretag fyra gånger, Sveriges snabbast växande bolag tre gånger av Affärsvärlden, Årets företagare i Sverige och de har fått Kungliga näringslivsmedaljen.

– En av anledningarna till att det gått så bra är att vi byggt talangkanaler med bemanning och rekrytering och fått ut många studenter, akademiker och yrkesutbildade i arbete. Under coronapandemin, när bemanningsbranschen backade, valde vi att fortsätta satsa. Vi utökade våra pooler med fler studenter. Många branscher behövde mer personal vissa dagar. Det var större variation av behov från dag till dag. Studenterna var ett viktigt komplement till kundernas egen personal.

Tobias Lindfors berättar att företaget under pandemin inte alltid träffade kandidaterna fysiskt. Rekryteringsprocessen sköttes oftast genom ett digitalt bemanning-, vikarie- och rekryteringssystem som de byggt under 20 års tid.

– Det gjorde också att kunderna kunde se vilka studenter som var tillgängliga och vilka dagar. De digitala satsningarna som gjordes från Luleå hade stor betydelse. Kunder kommer lättare i kontakt med sina framtida medarbetare och studenterna har större möjlighet att få fast jobb inom de uppdrag de haft inom studietiden. Vi har haft en otrolig tillväxt under och efter pandemin. Det är det som gjorde att vi hade vårt rekordår någonsin 2022.

Han berättar också att norrmännen kommit tillbaka efter pandemin, vilket ökat antalet besökare på hotellen. Efter att Pite havsbad och Cape east fått omfattande renoveringar satsar Pite havsbad group nu på att utveckla och stärka vinterturismen.

– Det är viktigt med en bra standard på mat och unika arrangemang och aktiviteter. Vi har en speciell miljö här, med fruset hav och åtta samiska årstider som besökare kan uppleva tack vare samarbeten mellan våra anläggningar. Att det har tillkommit fler flyglinjer kommer öka antalet besökare ännu mer, säger Tobias Lindfors och fortsätter:

– För mig som Norrlandspatriot känns det naturligt att investera i och utveckla turismen. Att gå till jobbet med missionen att varje dag tillsätta fler människor i jobb och samtidigt utveckla turismen och göra norra Sverige mer attraktivt är världens roligaste jobb. Det är en dröm som gått i uppfyllelse.

Pite havsbad group satsar på att utveckla och stärka vinterturismen. "För mig som Norrlandspatriot känns det naturligt att investera i och utveckla turismen", säger Tobias Lindfors.
Pite havsbad group satsar på att utveckla och stärka vinterturismen. "För mig som Norrlandspatriot känns det naturligt att investera i och utveckla turismen", säger Tobias Lindfors.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!