Reklamskyltar väckte irritation - nu plockas de bort

Inpuls affischkampanj "Kryssa träningsglädje i höst" väckte irritation.

Inpuls kampanj, "Kryssa träningsglädje i höst, säg ja till att gå på pumpen," irriterade Camilla Hansen (C). Nu ska Inpuls ta ner reklamskyltarna. FOTO: Maria Ekman

Inpuls kampanj, "Kryssa träningsglädje i höst, säg ja till att gå på pumpen," irriterade Camilla Hansen (C). Nu ska Inpuls ta ner reklamskyltarna. FOTO: Maria Ekman

Foto: Maria Ekman

LULEÅ2010-09-02 06:00
Gymmet Inpuls i Luleå har för vana att hitta på ovanliga marknadsföringskampanjer, så nu var kampanjen självklar, marknadsföringen skulle kopiera valet.
- Vi tyckte att det var en skitrolig idé, ett bra val. Många gör ju val på hösten och då står det mellan att komma igång med träning eller att vara soffliggare, säger Susanne Westerlund, delägare i Inpuls.
Med glimten i ögat
Westerlund säger att Inpuls helst hade velat ha en valstuga på Storgatan i Luleå, men det fick inte företaget.
- Vi tog bilder och gjorde tio plakat som vi satte upp. Vi förstod väl att det kunde finnas de som inte gillade det, men det är gjort med glimten i ögat.
Camilla Hansen, gruppledare för Centerpartiet i Luleå, irriterades över att Inpuls satt upp reklamaffischer framför partiernas dito.
- Deras plakat stod framför mig och Maud. Jag förstår att de vill värva medlemmar och det är roligt med nya grepp, men partierna har en praxis att sätta skyltarna bredvid de andra, inte framför.
Tar ner skyltarna
Det finns politiker som uppskattat kampanjen. Westerlund säger att Inpuls fått uppmuntrande mejl från Moderaterna.
Inpuls har nu fått samtal från Luleå tekniska förvaltning som uppmanat dem att ta ner skyltarna, vilket de också ska göra.
- Vi har inget tillstånd. Vi såg dem som en kul grej och inte som ett hot mot politiken. Vi hoppas att Luleåborna tar det som en rolig grej, säger Westerlund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om