Sedan 2012 har Luleå kommun haft ett avtal med Yours kommunikationsbyrå som löpte ut den 31 maj i år. Under förra året påbörjades upphandlingen av ett nytt ramavtal på två år, med möjlighet till förlängning med ett plus ett år.
För drygt två veckor sedan meddelade Luleå kommun att reklambyrån Vinter hade det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet och att uppdraget gick till dem. Yours, som också lämnat in anbud, vill nu att Förvaltningsrätten prövar om allt gått rätt till.
– Vi har begärt att Förvaltningsrätten ska titta på det utifrån de punkter vi har framfört, säger Anton Norberg, vd på Yours.
De ifrågasätter om utvärderingsmodellen som Luleå kommun använt sig av verkligen ger det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. De fiktiva case som ingick som handlade om en förändrad skolstruktur i Luleå ifrågasätts också om det verkligen borde ha varit med i anbudstävlingen. Den tredje punkten handlar om jäv, där Yours pekar på att en person i juryn som bedömt anbuden är sambo med en på Vinter.
Yours vill att upphandlingen ska bortse från den jäviga ledamotens betyg och att caset med skolstrukturen stryks, och att priset får ett större genomslag. I andra hand vill de att hela upphandlingen görs om.
Luleå kommuns inköpschef Emma Breheim säger att de varit tydliga med att kvalitet går före pris i den här upphandlingen.
– När det gäller utvärderingsmodellen får beställaren själv bestämma hur man väljer att utvärdera anbuden. Det viktiga är att det framgår i underlaget vad man värdesätter. I det här fallet har det varit tydligt att vi värdesätter kvalité högre än pris, och det är det vi ser som mest ekonomiskt fördelaktigt.
Om caset med skolstrukturen säger Emma Breheim så här:
– Skälet är att det är viktigt att vår leverantör av marknadsföring också förstår den politiska processen, att man kan stötta politikerna i det som kan bli.
Vad säger du om jäv?
– Juryn består av fem personer och mer än hälften av jurydeltagarna har formella kunskaper om marknadsföring. Vi har utvärderat anonymiserade anbud och jurymedlemmarnas bedömning har varit likvärdiga. Om vi skulle bortse från den person som Yours anser kan ha varit jävig hade resultatet av utvärderingen varit densamma, det vill säga att Vinter lämnat det mest ekonomiskt fördelaktiga anbudet.
Mellan åren 2010 och 2015 lade Luleå kommun 16,9 miljoner kronor på inköpta kommunikationstjänster. Varje år gör Luleå kommun 100-120 upphandlingar varav cirka tio generellt sett överprövas.