Regionen uppmanar personer som har lindriga besvär att kontakta Digitalen eller 1177 istället för att åka till akuten.
Normalt har samtliga akutmottagningar korta väntetider, men nu är läget annorlunda.
– Vi prioriterar alltid svårt sjuka och skadade först. Det gör att de med problem som inte är akuta får vänta länge. Många gör rätt och vänder sig till hälsocentralerna med enklare problematik, säger Mattias Morin, verksamhetschef för akut omhändertagande vid Sunderby sjukhus.
Många söker vård för lättare skador som inte behöver akutsjukvård.
– Inte mer än andra somrar men vi ser att det blir ett uppsving under sommaren. Det kan bero på att det kommer turister som inte vet hur det fungerar i svenska sjukvården. Det kan också vara att man inte tror att hälsocentralerna håller öppet.
Det har inget att göra med personalbristen?
– Egentligen inte. Naturligtvis är det så att vi vill hålla belastningen på akuten på en så låg nivå som möjligt när vi inte riktigt fyllt alla pass.
Tidigare i sommar skrev personal ett brev till regionen och media om en osäkerhet bland personalen över att det under juli fanns 190 olösta arbetspass på mottagningen, samtidigt som en tredjedel av personalen har semester.
– Den senaste siffran i slutet av förra veckan var att det saknades personal för ett hundratal pass. Vi fortsätter med de åtgärder vi påbörjat. Vi söker med ljus och lykta. Vi är inte i mål ännu men sakta men säkert rullar det in folk som tar pass hos oss.