Under måndagen lugnade Marie Stenback, biträdade divisionchef på Region Norrbotten, länets invånare med beskedet att det fanns tider för vaccination mot covid-19.
Efter det har mejl strömmat in från upprörda läsare.
Vi når en av dem på telefon.
– Det verkar stämma dåligt. Vi ringde vecka 42 och veckan därpå fick vi ett besked. Tidigaste tid de kunde ge det var 5 december, säger mannen som vill vara anonym.
Vad tänkte du då?
– Vi bad att få så tidigt som möjligt, men tyvärr så fanns det inga tider före det.
Mannen berättar att han har mobilt bankid och kan boka via 1177. Men i och med att hans hustru saknar denna väg görs bokningarna via telefonen.
De vill ha en tid tillsammans, vilket i förlängningen nu innebär en väntan på nästan två månader.
– Vi sa då att vi får acceptera det, att det inte är något att göra. Sinsemellan sa vi att det är okej, för vi är inte ute så mycket. Vi får försöka hålla avstånd och vara noga med att tvätta händerna. Vi fann oss i det.
Samtidigt känner han att regionen inte håller vad de lovar.
– Jag tycker det är lite fräckt, de här uttalandena. Jag hade hellre sett, från regionens sida, ett beklagande.
Hur påverkar det här dig och din hustru?
– Vi är lite ute i rörelse, och vi är noggrann när vi är på affären. Vi försöker egentligen hitta tider när det är lite folk på affären. Men det hänger väl kvar lite grann från pandemin, med lite andra vanor och att man är lite försiktigare. Det här att vänta på vaccinet är väl inte allt för jobbigt.
En annan läsare skriver ett långt mejl som formligen osar besvikelse.
"Som vanligt när ansvariga i regionen svarar på frågor om "problem" så tror eller gissar dom utan att veta hur det är i verkligheten."
Marie Stenback påpekar, när vi når henne under tisdagen, att hon i intervjun sagt att det fanns tider – men inte när det var möjligt att boka dem.
Hon tror att en orsak till långa väntetider är att många försökt boka vaccinering mot både covid-19 och influensa samtidigt.
– Det man ser över nu är om vi kan få in mer resurser. För vi såg nu att i Luleå/Boden har vi nästa tid 5 december, säger Stenback och fortsätter:
– Vi måste kolla hur trycket har varit och se över våra resurser för att öka antalet tider. Sedan har vi också sjukfrånvaro som alla andra. Men vi försöker att prioritera resurser för att vaccinera, för vi vet vad det ger. Vi vill inte att folk ska bli allvarligt sjuka.
Har du förståelse för att det finns oro kring den här biten?
– Absolut, jag har full förståelse. Jag vill inte säga att en medborgare har fel, utan det är den personens känsla. Om den personen inte tycker att vi har varit tillmötesgående eller har tillräckligt med tider, så är den personens känsla. Vi är till för medborgarna i länet. Sedan
har vi utmaningar.
Tycker du att ni har haft nog med framförhållning för det här, nu när smittan sprider sig?
– Ja, jag tycker det. Sedan är det alltid svårt att veta. Men vi har haft bra framförhållning, för vi har haft tider ute.
Hon trycker sedan på vikten av att vaccinera sig, och att göra nya försök att omboka tider. Antingen på 1177 eller via telefon.
Nya tider släpps hela tiden.
– Det är jätte, jätteviktigt. Det är de multisjuka och de äldre som nu ska få vaccinet.
Telefonnumret som gäller för de som inte kan boka via 1177 är 010–452 63 03.