Raka spåret

Som en del i regeringens närtidssatsningar får bygget Haparandabanan en miljard kronor.Därmed kan projektet slutföras på utsatt tid.

Peter Eriksson, språkrör i mljöpartiet läser alliansregeringens debattinlägg i DN. Han letar satsningar på Norrbotniabanan, men hittar inget om den. FOTO: Bengt-Åke Persson

Peter Eriksson, språkrör i mljöpartiet läser alliansregeringens debattinlägg i DN. Han letar satsningar på Norrbotniabanan, men hittar inget om den. FOTO: Bengt-Åke Persson

Foto: Bengt-Åke Persson

LULEÅ2008-09-12 06:00
Projektet Haparandabanan är en upprustning av den befintliga banan Boden - Kalix och en ny järnvägen Kalix - Haparanda.
Bygget ska stå klart 2012, men när projektets budget reviderades 2007,fanns inte pengar till elektrifieringen av den befintliga banan och en miljard av medlen drogs tillbaka.
Lägre kostnader
Nu har regeringen alltså hittat medel och projektet kommer att slutföras som det var tänkt.
- Det känns bra att vi kan jobba på enligt de tidigare planerna, säger Lars Bergdahl, projektledare Haparandabanan, Banverket.
En elektrifiering innebär lägre kostnader för transportörerna. Enligt Bergdahl kan också fler operatörer trafikera banan.
Till största delen gäller regeringens satsningar Stockholm, Göteborg och Malmö.
Någon satsning på Norrbotniabanan nämns inte och det oroar Peter Eriksson, språkrör för miljöpartiet.
- I norra Sverige har vi de största investeringarna och den största utvecklingen. Det är olyckligt för Sverige om det inte satsat på infrastruktur här. Finansminister Borg talar bara om motorvägar och det gynnar inte Norrbotten.
Ökat tryck
Miljöpartiet menar att det ökade trycket på godstrafiken i Norrbotten gör att man på stambanan inom två år når max och då ryms inte mer.
- De norrbottniska politikerna har för länge tittat på kommunikationerna till Stockholm och glömt den egna regionen och vikten av kommunikation här.
Eriksson säger också att planerna på storregioner kräver bra kommunikationer och att persontrafiken på Norrbotniabanan är nödvändig.
Senare besked
Krister Hammarbergh, moderat riksdagsman, säger att en satsning på Norrbotniabanan, om den kommer, kommer i infrastrukturpropositionen i slutet av månaden och att det som regeringen nu informerat om är så kallade närtidssatsningar. Nya pengar till satsningar de närmsta två åren.
Om det blir några pengar till Norrbotniabanan i infrastrukturpropositionen säger han inte.
Hammarbergh tycker att det är en nödvändig satsning, men anser också att näringslivet i Norrbotten kunde ha agerat annorlunda.
- Till skillnad från näringslivet i norra Sverige satsar näringslivet i södra Sverige pengar i för dem intressanta projekt. Inte så att de betalar projekten, men för att tydligt markera intresse. Det ser jag inte i Norrbotten och sådant är viktigt när projekten vägs mot varandra, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om