Räddaren: en plåtstins

SJ skulle ge befolkningen vid de små stationerna längs Malmbanan en julklapp de inte ville ha: Indragna tåguppehåll.Dirk Hagenbuch i Nattavaara ringde och var upprörd:- Nu har vi ingen möjlighet att ta tåget till Luleå över dagen.

Ann-Mari Rönnqvist och andra Murjeksbor som slagit vakt om sin järnvägsstation, kan ta morgontåget till Luleå också i fortsättningen sedan Rikstrafiken ingripit mot SJ:s indragningsplaner.FOTO: Göran Ström

Ann-Mari Rönnqvist och andra Murjeksbor som slagit vakt om sin järnvägsstation, kan ta morgontåget till Luleå också i fortsättningen sedan Rikstrafiken ingripit mot SJ:s indragningsplaner.FOTO: Göran Ström

Foto: Göran Ström

LULEÅ2008-10-08 06:00
Hagenbuch hade i telefonsamtal med SJ AB fått
förklaringen att de indragna tågstoppen i Nattavaara
berodde på att godstågen prioriteras. Dessutom skulle restiden blir kortare.
Sparar tre minuter
- Tre minuters kortare om tågen åker förbi småstationerna. Det är inte mycket, säger Dirk Hagenbuch.
Han kontaktade Rikstrafiken, som ställde sig frågande till SJ:s slopande av tågstoppen i Nattavaara.
För Nattavaaraborna skulle en indragning av uppehållen bli besvärliga.
- Vi har bara två förbindelser med Luleå. Det är morgontåget och nattåget klockan 16. Ingen här vill åka bil i fem mil till Gällivare och byta till tåg. Då blir det bil hela vägen till Luleå, säger Dirk Hagenbuch, verksam som turismföretagare.
NSD kontaktade Rikstrafiken och SJ AB.
Uppehåll i avtalet
- I avtalet som gäller dagtågen finns föreskrivet uppehåll i Murjek, Nattavaara, Kaitum och Sjisjka. Jag kommer att kontakta SJ och ta upp vad avtalet gäller och be om deras förklaring varför uppehållen slopas, sade Per-Erik Westin, avtalsansvarig hos Rikstrafiken.
Gör sig SJ AB skyldigt till avtalsbrott?
- Om det är så att man medvetet dragit in uppehållen och utan utan giltigt skäl då kan det vara ett avtalsbrott, sade Per-Erik Westin.
Så här förklarade SJ
AB:s pressinformatör Johan Ingarö varför uppehållen dras in:
Malmtågen prioriteras
- Vårt problem är att vi inte är högprioriterade på sträckan, malmtågen prioriteras högre. För att kunna leverera passagerare i tid behöver vi tidsmarginaler. Dessutom är det väldigt få på- och avstigande i Nattavaara.
När NSD sedan ställer frågan om varför uppehållen dras in på samtliga småstationer, inte bara Nattavaara och Murjek, ville Johan Ingarö undersöka saken närmare.
Efter någon timme kom besked via e-post från Johan Ingarö:
"Det som tar tid är att kolla igenom avtalet med Rikstrafiken. Återkommer så snart jag har något konkret."
När SJ läst avtalet tillsammans med Rikstrafiken stod det klart att alla stationer utom Fjällåsen får behålla uppehållen för dagtågen, men i form av behovsuppehåll.
Plåtstinsar
- Det blir påstigningssignal som sätts upp, det som kallades plåtstinsar, och som resenären får signalera till tåget så att det stannar. Det ger oss de tidsmarginaler som vi behöver, säger Johan Ingarö.
- Jag fick ett e-postmeddelande från en trafikplanerare på SJ som förklarade att han fått order att lägga in uppehållen igen. Det känns skönt, säger Dirk Hagenbuch.
För Fjällåsen stannar dock det sista tåget på Luciadagen den 13 december och Banverket kan riva perrongerna som resenärerna har trampat i 109 år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om