Projektet i hamn, kommunalrådet trivs

Luleås hamn växer inte bara med den nya djuphamnen. När den nya superhamnen står klar blir Luleå landets tredje största hamnstad räknat i tonnage.
– Räknat i ton blir vi det, säger kommunalrådet Karl Petersen (S).

Luleå nya hamn byggs för 1,6 miljarder kromor och ska ligga mellan Victoriahamnen och Malmhamnen på Sandskäret.

Luleå nya hamn byggs för 1,6 miljarder kromor och ska ligga mellan Victoriahamnen och Malmhamnen på Sandskäret.

Foto: Linnea Bergenudd

LULEÅ2013-07-26 05:00

NSD har under de senaste dagarna berättat om Luleås nya hamn. En djuphamn som ska kunna ta emot större fartyg än dagens vilket passar gruvjätten LKAB mycket bra. Större fartyg ger högre lastkapacitet och färre transporter = billigare fraktkostnader.

Den nya hamnen byggs vid Skvampen som ligger mitt emellan Victoriahamnen och malmhamnen på Sandskäret.

Den nya hamnen ska muddras liksom farleden.

Tanken är att djupet blir knappa 17 meter och bredden 50 meter.

1,6 miljarder kronor

Hela kalaset är beräknat att kosta 1,6 miljarder kronor. EU väntas bidra med medel.

En studie av förutsättningarna ska genomföras och om allt faller på plats står den nya hamnen klar 2020.

Karl Petersen har följt planeringen av den nya hamnen och välkomnar Luleå hamns nya kapacitet.

– Vi har planerat en muddring av farleden och diskuterat detta i några år. Nu har vi fått fart på det här.

Luleå hamns kapacitet ökas med det dubbla när den nya hamnen är klar. Det är främst inom frakten med bulkfartyg som ökningen kommer.

Det är den typ som används vid frakt av exempelvis malm och kol som kan skopas eller pumpas.

– Bulkvaror är ju en stor del av Luleå hamn där malm exporteras från gruvorna och kol importeras till SSAB. Vi kommer att bli landets tredje största hamn, vi är den fjärde nu, men vi är ingen stor hamn vad gäller styckegods. Där är ju Piteå större.

Luleå hamn räknas som en av landets fem viktigaste och har därför en särställning.

Det är också därför som EU bidrar med pengar till den nya hamnen.

Gott slut för Petersen

Karl Petersen slutar som kommunalråd vid årsskiftet. Beslutet om den nya hamnen är en komponent i en infrastrukturell treklöver han hoppas infrias.

– Hamnen är viktig och vid årsskiftet är Luleå Airport färdig. Då saknas bara något som vi är många som arbetar för och det är Norbotniabanan.

Byggkranarna i Luleå gläder kommunalrådet.

– Fast det behövs fler nya bostäder, 400 nya om året. Varje gång en byggkran monteras ner vill jag se att den monteras upp på något annat ställe. Efter nyår ska jag arbeta för kultur, byggnation och universitetet men inte politiskt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!