Fram till 2021 ska LKAB jobba med sin förstudie kring var en fossilfri industripark kan byggas. De tre lokaliseringsalternativen är Luleå, Skellefteå och Helsingborg.
– De orterna har vi tittat på tidigare. Luleå ligger nära våra malmfält och det finns en praktisk kommunikationsväg. Skellefteå ligger också i närheten med en insatsvara som vi haft intresse i med svavelsyran bland annat. Städerna har också bra yta och båda ligger i norr med relativt bra chans att få elkraft för det krävs mycket energi, säger projektchefen Ulrika Håkansson och fortsätter:
– Helsingborg har fördelen att det ligger nära marknaden då det är Europa som är marknaden för våra produkter. Där finns också ett kemikluster som man skulle kunna hitta en synergi med.
Detta ingår i LKAB:s ReeMAP-projekt där teknik för att återvinna gruvavfall utvecklas. Håkansson beskriver det som en stor satsning och att drygt 50 hektar kommer att krävas i yta.
– Det pågår fortfarande en utredning kring hur stort vi behöver och vilka etableringar vi ska göra men det är i den storleken. Sedan gör vi logistikberäkningar och beräkningar av kompetensförsörjning. Detta är en så pass stor industri så vi behöver även en ny typ av kompetens.
LKAB har jobbat med projektet i drygt två år och när förstudien är klar kan bolaget gå in i nästa fas med ett förslag om en förprojektering. Sedan kan de gå vidare med en rekommendation till styrelsen som beslutar om pengar och ytterligare steg.
– I nästa fas under 2021 kan vi kanske behöva detaljstudera en ort och då kommer vi behöva berätta om det. Sedan är det inte förrän efter ett beslut om investering som det blir beslut om ort. Vi vill ju inte förekomma något.
Har ni haft kontakt med kommunen och aktörer i Luleå?
– Jodå, Luleå Business Region och näringslivsbolagen stöttar oss i detta. Sedan har vi även haft kontakt med kommunen.
Var i Luleå skulle industriparken kunna byggas?
– Vi vill nog prata lite mer med kommunen och andra intressenter innan dess. Vi har i dag verksamhet på Svartön som är ett industriområde. Så det är klart att vi kikar åt det hållet. Vi får se och vi är öppna just nu.
Är hamntillgången en faktor som har uteslutit orter i Malmfälten?
– Vi har ett stort behov av en hamn då en miljon ton slutprodukter ska levereras ut primärt via båt.