Det går för närvarande inte att kommunicera med 780 mottagare för trygghetslarm på grund av fel i larmutrustningens sim-kort. Luleå kommun har satt in åtgärder för att kontakta och erbjuda extra besök hos de personer som berörs, skriver kommunen i ett pressmeddelande.
– Vi är inte oroliga för patientsäkerheten. Vi vet vilka det är som drabbats och har bemannat upp. Vi ringer runt till brukarna och erbjuder trygghetsbesök. Hemtjänsten gör extra besök där det behövs, säger Gabriella Lindkvist Durhan, verksamhetschef.
Luleå kommun upptäckte problemet vid de automatiska kontroller som görs flera gånger per dag av alla larmutrustningar hemma hos användarna.
SOS alarm, som är kommunens nya larmoperatör från och med 1 mars, har meddelat att felet beror på de sim-kort som sitter i varje mottagare och att felavhjälpning pågår hos leverantören Sierra.
– Vi får löpande information från vår leverantör. Vi vet inte hur länge det kommer ta. Det vi vet just nu är felsökningen har högsta prioritet hos leverantören, säger Ida Johansson, avdelningschef, ekonomi och infrastruktur.