Privat tandklinik anmäld – patient med tandlossning missades

Ägaren till en privat tandvårdsklinik i Luleå har anmält den egna verksamheten till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo. Orsaken är att behandlingsplanen för en patient med svår tandlossning inte följdes och att patienten på grund av det blev sämre i sin sjukdom.

Patientens tandlossningssjukdom är i dag sämre än när behandlingen inleddes under hösten 2023.

Patientens tandlossningssjukdom är i dag sämre än när behandlingen inleddes under hösten 2023.

Foto: Tore Meek/Vilhelm Stokstad/TT

Luleå2024-11-23 15:00

– Jag bär det yttersta ansvaret för patientsäkerheten och allt som sker i min mottagning, säger ägaren som i detta patientfall även är behandlande tandläkare. 

Händelsen är anmäld enligt Lex Maria, då den hade kunnat leda till allvarlig vårdskada. Patienten påbörjade behandling hos tandkliniken i september 2023 och bokades in hos tandläkaren. Patienten ska då enligt anmälan ha informerats om sin sjukdom och vilken vård som krävdes. 

En vårdplan upprättades och personen skulle genomgå kontroller av tandhygienist och sedan skickas tillbaka till tandläkaren. Enligt tandläkaren var patienten helt införstådd med hur behandlingen skulle gå till och tandhygienisten fick tydliga instruktioner.

Av anmälan framgår det att tandläkaren såg patienten för sista gången i slutet av december 2023. Tandhygienisten ska ha tillfrågats om var patienten fanns och svarat att hen inte visste det. Enligt klinikens ägare har tandhygienisten "ignorerat att skicka ut kallelser" som ordinerats. 

undefined
Enligt tandläkaren är patienten idag under behandling och på bättringsvägen. Personen på bilden har ingenting med artiklen att göra. (Arkivbild)

Klinikens ägare/tandläkaren säger till NSD att tandhygienisten som legitimerad behandlare bär ansvaret för sitt arbete och måste utföra det på ett patientsäkert sätt. 

"Behandlaren har totalt ignorerat att följa en tydligt ordinerad terapiplan", skriver klinikens ägare, alltså den ansvariga tandläkaren i anmälan och menar att tandhygienisten borde ha uppmärksammat ett eventuellt oläkt sår kopplat till tandlossningen och skickat patienten vidare till tandläkaren. "Jag kunde då ha reagerat snabbare och besparat patienten onödigt lidande", skriver tandläkaren. 

Det som hänt ledde till att tandhygienisten blev uppsagd. 

undefined
Enligt klinikens ägare är det den nu sparkade tandhygienisten som ignorerat att skicka ut kallelser till patienten. (Arkivbild)

Ägaren/tandläkaren konstaterar självkritiskt att han borde ha upptäckt vad som hänt i behandlingen av patienten i sitt kvalitetsarbete. Han uppger att den drabbade patienten i dag är under behandling och på bättringsvägen. 

För att undvika att något liknande inträffar uppger ägaren att han dagligen kontrollerar sina anställdas arbete och journalföring, samt att han har anställt nya medarbetare med hög kompetens. Inför framtida rekryteringar kommer högre krav att ställas på referenser, meddelar ägaren av kliniken. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!